När Falköpings kommun expanderar i den norra delen av Falköping med plats för bostäder och industrier gör Solör Bioenergi samtidigt en miljoninvestering i utbyggnad av fjärrvärmenätet. Foto: Emanuel Ström

Solör Bioenergi investerar i framtidens energiinfrastruktur i Falköping

När Falköpings kommun expanderar i den norra delen av Falköping med plats för bostäder och industrier gör Solör Bioenergi samtidigt en miljoninvestering i utbyggnad av fjärrvärmenätet. Solör levererar i dagsläget cirka 118 000 MWh fjärrvärme till framför allt villor, flerfamiljshus och industrier i Falköping. Med utbyggnaden av fjärrvärmenätet finns det kapacitet att i framtiden erbjuda en miljövänlig energikälla till betydligt fler i Falköping.

Solör Bioenergy Group är en ledande aktör inom förnybar energi baserad på trädbränslen med 900 000 användare varje dag. Företaget finns på 300 platser i framför allt Sverige och Norge där fjärrvärme, ånga och el produceras och distribueras till bostäder, företag, offentliga verksamheter och industrier. Verksamheten omfattar även energiåtervinning av impregnerat trä och produktion av biobränsle, samt drift och underhåll av kommunala och privata VA-anläggningar. Genom att ta tillvara på skogens resurser vill Solör bana väg för ett hållbart samhälle med minskade koldioxidutsläpp.

Samplanering med kommunen
Just nu pågår markarbete för ett nytt område i norra delen av Falköping, Fåraberget, som är planerat för flerbostadshus, villor och industrifastigheter. Totalt är det planlagt för 17 hektar fördelat på 150 000 kvadratmeter industritomt, 16 500 kvadratmeter tomt för flerfamiljshus och 7000 kvadratmeter förskoletomt.

Solör kom in i projektet för nära tre år sedan och har sedan dess deltagit i det strategiska utbyggnadsarbetet tillsammans med andra ägare av infrastruktur i Falköping. Genom att komma in tidigt i projektet har det varit möjligt att justera planerna löpande utifrån ändrade förutsättningar och samplanera med kommunen.

Just nu pågår första etappen av arbetet och i samband med att en ny gata byggs som binder samman ett befintligt industriområde med det nya väljer Solör att lägga ner en fjärrvärmeledning längs med den nya gatan. Detta innebär att området där JULA:s logistikterminal ligger, dit Solör levererar fjärrvärme, nu binds samman med det nya området.

– När den nya vägen nu byggs väljer vi att satsa på att förlänga vår närliggande fjärrvärmeledning och låta den gå fram till det nya industriområdet. Vi ser detta som en unik möjlighet att vara en del av Falköpings utveckling och tillhandahålla infrastruktur som främjar tillväxt och hållbarhet, säger Nicklas Eld, regionchef Solör Bioenergi Väst.

Intresse för fjärrvärme
Solör ser potentialen i att kunna förse industrifastigheter och flerfamiljshus i det nya området med fjärrvärme.

– Det finns inga avtal skriva utan detta är en satsning på flera miljoner som Solör gör utifrån den möjlighet som utbyggnaden av området innebär. Vi tror att fler är intresserade av en trygg och klimatvänlig energikälla, tillägger Nicklas.

Arbetet med att få den nya ledningen på plats startade i mars och blev klart i juli. Nu finns 600 meter rör nedgrävt i marken för att kunna kopplas på för de som är intresserade av fjärrvärme.

>> Läs mer om hur fjärrvärme fungerar

Nicklas Eld, regionchef Solör Bioenergi Väst, 070–999 30 62

Regioner

Solör Bioenergy Group är en ledande aktör inom förnybar energi baserad på trädbränslen med 900 000 användare varje dag. Bolaget finns på 300 platser i framför allt Sverige och Norge där de producerar och distribuerar fjärrvärme, ånga och el till bostäder, företag, offentliga verksamheter och industrier. Verksamheten omfattar även energiåtervinning av impregnerat trä, produktion av biobränsle samt drift och underhåll av kommunala och privata VA-anläggningar. Genom att ta tillvara på skogens resurser vill Solör bana väg för ett hållbart samhälle med minskade koldioxidutsläpp.