Samarbete mellan CheckWatt och Solkompaniet sänker elnätskostnader åt Mölndals stad

Sinntorpsskolan i Lindome har utrustats med solcellsanläggning och ett batterilager med smart styrning som sänker elnätskostnaden. Solcellerna genererar miljövänlig och förnybar el och minskar skolans klimatavtryck. Elektrisk utrustning i skolköket orsakar en distinkt effekttopp som börjar tidigt på morgonen innan solcellerna genererar betydande effekt. Batterilagret används vid rätt tillfälle för att sänka den dagliga effekttoppen. Därmed minskar den del av elnätskostnaden som beräknas av månadens högsta genomsnittseffekt under en timme.

Solcellsanläggningar börjar bli allt vanligare i Sverige. Redan idag finns de på cirka 2 - 3 procent av alla byggnader. Utvecklingen på elmarknaden och i elsystemet leder till att effekt, som mäts i kilowatt (kW), blir minst lika viktigt att titta på som energi, som mäts i kilowattimmar (kWh). För den enskilda byggnaden kan ett batterilager ge flera olika värdeskapande funktioner:

• Effektoppskapning
  • Stödtjänster
  • Ökad egenanvändning av solel
  • Arbitrage på elhandel
  • Reservkraft vid elavbrott
  • Utrymme att minska huvudsäkringens storlek

- För Sveriges elnät och energisystem är det goda nyheter. Dagens utmaningar med kapacitetsbrist på vissa platser i elnätet kommer att kunna avhjälpas med energilagring i bland annat batterier. Stabilitet i elnätet av den sorten som kallas svängmassa eller tröghet som tidigare endast tillhandahållits av vattenkraft och kärnkraft kan nu tillhandahållas av de här distribuerade batterierna. Det kallas då syntetisk svängmassa eller på fackspråk FFR (Fast Frequency Reserve),” säger Dan-Eric Archer, vd på CheckWatt.

Att kombinera en egen solelanläggning med batterilager är idag lönsamt för det flesta kommersiella fastigheter, vilket projektet på Sinntorpskolan tydligt visar. Vi ser att detta är en riktigt het trend just nu och är stolta över att driva utvecklingen av kundägd solel framåt tillsammans med Checkwatt och Mölndal Kommun” säger Axel Alm, vd på Solkompaniet.

Vi har under senare år noterat att priset på effekt blivit betydligt dyrare hos vissa nätbolag, och inget tyder på att det kommer minska i takt med ökad elektrifiering. I våra fastigheter har vi ofta våra högsta effekttoppar under vissa givna timmar. Möjligheten att flytta energi över dygnet ger oss flexibilitet som kan minska kostnaden för effekt. I framtiden när allt fler fordon drivs på el kommer man behöva fastighetssystem som kan styra och balansera effektuttaget. Fastighetsbatterier och elbilar är bara två exempel utav fler möjligheter. Kanske vätgas kommer vara en lösning för säsongslagring. Oavsett vilken teknik behövs ett överordnat system som kan hantera dessa nya och komplexa system. Det är spännande att vi på Sinntorpsskolan nu har den möjligheten,” säger Mikael Eriksson, Energisamordnare i Mölndals stad.

Dan-Eric Archer, vd CheckWatt, 0101 88 65 66, daneric.archer@checkwatt.se
Axel Alm, vd Solkompaniet, 0768 53 58 79, axel.alm@solkompaniet.se

Om Checkwatt och mjukvaran

CheckWatt utvecklar mjukvaran och driftsätter systemen som hanterar vilken funktion som bör aktiveras vid varje given tidpunkt. Vidare så är CheckWatt i rollen som aggregator länken mellan fastighetsägaren och elmarknaden så att batterilagret avlastar elnätet då det inte behövs för lokala funktioner.

CheckWatts EMS (Energy Management System) kommunicerar med samtlig berörd utrustning i en installation, inklusive växelriktare för batterilager, elmätare vid anslutningspunkt, solväxelriktare samt eventuella laddare för elfordon. EMS hanterar realtidsstyrning vid kapning av effekttoppar såväl som vid leverans av stödtjänster. EMS kräver stabil internetuppkoppling i fastigheten.

Currently är namnet på CheckWatts virtuella kraftverk som utgörs av aggregerade batterilager och andra flexibla resurser. Currently levererar stödtjänster till Svenska Kraftnät, initialt som frekvensreglering av typen FCR-N (Frequency Containment Reserve - Normal).

Om Solkompaniet

Solkompaniet är marknadsledande inom solel till företag i Sverige. Omsättningen var ca 300 MSEK under 2020. I projektbolaget projekterar, bygger och utförs service på solelanläggningar på tak hos större fastighetsägare. Bolaget projektutvecklar och bygger även större solelparker. I konsultbolaget görs förstudier, kartläggningar av fastighetsbestånd och strategisk rådgivning om teknik och regelverk. Solelskolan vässar kunskapsnivån och lyfter in ny kompetens i branschen. Dotterbolaget IBC SOLAR är återförsäljare av tyska IBC SOLAR:s kvalitetssäkrade solelprodukter.

Axel Johnson-koncernen är majoritetsägare i Solkompaniet via AxSol, som samlar Axel Johnsons investeringar inom sol och distribuerad energi. Solkompaniet har 260 medarbetare och omsatte 780 MSEK 2022.