Solparken som Solkompaniet har uppfört på uppdrag av Solgrid och Encavis ligger utanför Västervik. Foto: Solgrid

Ny solpark i Västervik redo att producera 15 GWh fossilfri el per år

Solkraftutvecklaren Solgrid och kraftproducenten Encavis valde Solkompaniet som EPC för sitt solparkprojekt i Mörghult utanför Västervik. Solparken uppfördes på endast 6 månader trots utmanande markförhållanden. Nu driftsätts solcellsanläggningen som beräknas producera cirka 15 GWh fossilfri el per år.

Solparken i Mörghult kommer att ha en installerad effekt på 14 MW och är det andra solenergiprojektet parterna genomför tillsammans.

”Vi är glada över att ha fått förtroendet att bygga ytterligare en solpark åt Solgrid och Encavis. Tillsammans visar vi att det går att bygga storskalig solkraft som är både lönsam, hållbar och ökar andelen billig förnybar el i Sverige,” säger Thomas Sparrmo, vd på Solkompaniet.

För att lyckas med ett solparksbygge är det särskilt viktigt att ha förståelse för markens beskaffenhet för att välja rätt lösning. I fallet med solparken i Mörghult, där marken bland annat bestod av stora mängder stenblock, bidrog det till att Solkompaniet justerade såväl montagesystemet som håller upp solpanelerna som val av metod för att förankra det i marken.

”Vi är stolta över driftsättningen av vår andra park i Sverige och för ett fortsatt gott samarbete med Solkompaniet som levererat en solpark med hög standard vad det gäller kvalitet och hållbarhet,” säger Eddie Bastiansen, CEO för Solgrid.

Marina Sundman
Affärsområdeschef Solkompaniet Park
+46 (0)76-118 26 79
marina.sundman@solkompaniet.se