Berghs examensarbete inger mod hos Polarvagnen

Årets tema var mod och när examensgruppen från Berghs presenterade sitt arbete för husvagnstillverkaren SoliferPolar så genomsyrade arbete just mod. Uppgiften var att ta fram en ny varumärkesplattform för både märket Solifer och Polar. Resultatet blev ett nytänkande kreativ sätt att lösa de utmaningar som husvagnsbranschen står inför. Berghs har tagit fram en ny varumärkesplattform för Solifer respektive Polar, för att tydligare särskilja varumärkena från varandra. Störst fokus har dock legat på att göra en ny och särskiljande kommunikation för Polars husvagnar - Polarvagnen. I nuläget befinner sig Polarvagnen i en bransch där alla aktörer gör likriktad kommunikation med fokus på funktionell nytta.

-        Vi ville istället tala med en mer emotionell ton och träffa närmre målgruppens hjärtan. Därför valde vi att lyfta fram gemenskapen - en gemenskap som redan finns Polarägare emellan och som är just det som en husvagnssemester faktiskt handlar om. För oss är Polarvagnen hjärtliga, händiga, kloka och lättsamma, och utifrån de värdeorden har vi skapat konceptet Polarfamiljen. Utifrån Polarfamiljen kan Polarvagnen oavsett tid på året och storlek på aktiviteten alltid göra något som knyter an till en familjeaktivitet, menar Michaela Palombo från Polarvagnens examensgrupp.

Marknaden för husvagnar är stor och även om branschen haft en nedgång de senaste åren så är den nu på väg tillbaka. Det pågår dessutom en utveckling inom campingen, där det finns många intressanta trender att ta vara på, såsom glamping till exempel. Detta i kombination med att Polarvagnen är Sveriges genom tiderna mest sålda husvagn, och att företaget har en lång historia, gör det till ett spännande varumärke att jobba med.

-        Berghs examensgrupp har visat mod genom att våga applicera mjuka värden på en bransch som vanligtvis kommunicerar med hårda värden som material, prestanda och teknik. De har tagit fram det som campingen från början handlade om; familjen, gemenskapen och naturen, säger Viggo Engström från SoliferPolar.

Berghs slututställning pågår mellan den 26 maj- 29 maj 2011. Läs mer på: http://www.berghs.exhibition11.se/

I Berghs projektgrupp ingår:

Herman Magnusson - Projektledare

Jonna Pleiner - Planner

Michaela Palombo - PR-ansvarig

Sofia Grefbäck - Produktionsledare

Jesper Månsson - Strateg

Katarina Jeremic - AD - Reklam

Martin Svane - Copywriter - Reklam

Om SoliferPolar

Polarvagnen är Sveriges genom tiderna mest sålda husvagn och tillsammans med Solifer så har de tillverkat över 132 000 husvagnar. SoliferPolar AB arbetar för att utveckla och tillverka husvagnar speciellt utformade för den Nordiska Marknaden. Sedan 1964 tillverkas alla Polar och Solifer husvagnar i Dorotea, Sverige. Försäljningen är främst i de nordiska länderna men även i Holland, Tyskland och Schweiz.

Om Berghs School of Communications

Berghs School of Communication erbjuder strategisk och kreativ utbildning på olika nivåer inom marknadskommunikation. Samarbete med yrkesverksamma lärare och verkliga uppdragsgivare ger studenter och kursdeltagare kunskap för att engagera och bryta ny mark, både i Sverige och utomlands.