Sofie Jansson. Foto: Gitta Wilén, CC BY-SA.

Sörmlands första Wikimedian-in-Residence gör kunskap fritt tillgänglig

Sörmlands museum och Biblioteksutveckling Sörmland satsar tillsammans på att tillgängliggöra kunskap och kulturarv genom att ta in en Wikimedian-in-Residence.

”Information som görs tillgänglig på plattformar som Wikipedia, Wikimedia Commons och Wikidata når potentiellt fler människor i hela världen än våra institutioner kan nå via sina egna plattformar”, säger Sofie Jansson, Sörmlands första Wikimedian-in-Residence och fortsätter:

”Sakkunskap som finns inom verksamheterna bidrar också till att förbättra kunskapen på Wikipedia, som både är världens största uppslagsverk och en av de mest besökta webbplatserna på internet.”

Under 2021 visades de svenskspråkiga Wikipedia-artiklarna två miljarder gånger. I en värld som är baserad på information har museer och bibliotek ett ansvar för att sprida sin kunskap där användarna är. Biblioteksutveckling Sörmland och Sörmlands museum har därför gemensamt anlitat Sofie Jansson som Wikimedian in Residence (WiR). Samarbetet är en bit i ett globalt pussel med sikte på att alla ska ha fri tillgång till mänsklighetens samlade kunskap.

Wikimedian kallas en volontär som bidrar med material till och skriver artiklar på till exempel Wikipedia. WiR innebär att en erfaren wikimedian ingår i en organisation under en bestämd period, i detta fall under december 2021 till maj 2022. Sofie har varit aktiv wikimedian under många år och har arrangerat skrivstugor, föreläsningar och läger. Hon ingår sedan 2017 även i styrelsen för Wikimedia Sverige.

Genom att erbjuda ett residens för en wikimedian vill Biblioteksutveckling Sörmland och Sörmlands museum fördjupa sitt arbete med fria kunskapskällor som Wikipedia. Några gemensamma teman i projektet är nationella minoriteter, tillgänglighet och hbtqi. Sedan tidigare har Sörmlands museum och Biblioteksutveckling Sörmland tillsammans med Wikimedia Sverige också en gemensam satsning på att stärka hbtqi-perspektiv på Wikipedia.

Ett konkret exempel av samarbetet är hur kulturarv kan spridas på Wikipedia:

“Konstnären Tyra Kleen har redan tidigare haft artiklar på Wikipedia på flera språk, men det fanns inga bilder som kunde illustrera hennes otroliga verk. I samarbete med Sofie har vi kunnat ladda upp en digitaliserad version av en målning som finns i Sörmlands museums samlingar. Med bilden som vi nu har laddat upp får de som är nyfikna på just den här konstnären[EHH4] ett bättre intryck av hennes stil och arbete” säger Larissa Borck, antikvarie med fokus på digital utveckling, Sörmlands museum.

Sofie kommer även genomföra utbildningsinsatser, stötta Wikipedia-ambassadörer och ge förslag på hur fria kunskapskällor kan fungera som en del i verksamheternas informationsinfrastruktur. Målet med samarbetet är att öka kännedomen i Sörmland om hur Wikimedia-projekten fungerar som en plattform för att sprida kunskap. På så sätt försöker projektet få fler aktörer och människor som bor eller verkar i Sörmland nyfikna på att redigera Wikipedia.

”Jag hoppas att personer som inte tidigare har varit aktiva på Wikipedia vill vara med. Det är tillsammans som vi gör skillnad och ser till att det är bra innehåll och källor. Som bibliotek och museum vill vi stärka demokratin, och genom samarbete på Wikipedia kan vi göra internet lite mer jämlikt” säger Malin Klintholm som är biblioteksutvecklare på Biblioteksutveckling Sörmland.

Kontakt:

Sofie Jansson, Wikimedian-in-Resindence, sofie.jansson@regionsormland.se, 070-305 52 53

Larissa Borck, antikvarie med fokus på digital utveckling, Sörmlands museum, larissa.borck@regionsormland.se, 079-067 74 45

Hanna Rasmussen, verksamhetschef, Biblioteksutveckling Sörmland, hanna.rasmussen@regionsormland.se, 076-695 15 85

Läs mer här:

WiR Region Sörmland