Entrén till Södertälje Science Park

Konstverk på Södertälje Science Park ska inspirera till återvinning av gamla telefoner

Gamla mobiltelefoner innehåller flera unika och sällsynta metaller som skulle kunna återvinnas. Ändå ligger många gamla telefoner undanstoppade i en byrålåda eller nedpackade i lådor. Om fler skulle återvinnas hade vi sparat på jordens resurser och minskat klimatpåverkan.

Detta belyser Gunilla och Bosse Svantesson i ett konstverk som ställs ut på Södertälje Science Park. Paret hoppas att det ska bjuda in till tankar, reflektioner och samtal. Dessutom sammanfaller det med att regeringen utreder ett pantsystem som syftar till att öka antalet äldre mobiler som återvinns. Konstverket kommer invigas 27 augusti och vara uppställt i entrén till Södertälje Science Park.

- Södertälje Science Park är mötesplatsen för hållbar produktion. Vi hoppas att konstverket ska inspirera till innovation inom återvinning och cirkulär ekonomi, inte minst hos alla studenter som studerar hos KTH här i huset, säger Tanya Mineur, eventmanager på Södertälje Science Park.

- Vi främjar entreprenörskap i olika former, och detta konstverk och jobbet bakom är ett exempel på kreativa idéer som vi gärna lyfter fram, fortsätter Tanya Mineur.

Förutom konstverket om återvinning ställer Gunilla och Bo också ut ett verk om coronavaccin, som tidigare ställts ut utanför ICA Maxi Wasa, vilket bland annat SVT rapporterade om.

Makarna Svantesson kommer vara på plats vid invigningen 27 augusti klockan 14.00 för att svara på frågor, tillsammans med representanter från Södertälje Science Park.

Södertälje Science Park är mötesplatsen för hållbar produktion i Sverige. Uppdraget är att skapa en attraktiv mötesplats och initiera och driva projekt. Vi ska stärka Sverige som industrination genom att skapa en mötesplats som är ledande inom hållbar produktion, etablera och driva en nationell nod för hållbar produktion, verka för en starkare region genom ett starkare och attraktivare Södertälje, och verka för en säkrad regional kompetensförsörjning. Bakom bildandet av Södertälje Science Park står Södertälje kommun, Scania, AstraZeneca, och KTH.