Idag startar Södertälje Science Week med 100 seminarier och workshops - framtidens mötesplats samlar 4000 personer och engagerar hela Södertälje

För ett år sedan invigdes den innovativa och gränsöverskridande storsatsningen Södertälje Science Park och nya KTH med 1 200 utbildningsplatser och en helt ny forskningsmiljö. En rad spännande samarbeten, forsknings- och utvecklingsprojekt har startats under året med målet att stärka Sveriges roll på världsmarknaden inom hållbar produktion. Idag, onsdagen den 30 januari, klockan 15.00 öppnar årets Södertälje Science Week med fokus på morgondagens utmaningar, produktion och hållbara lösningar. Evenemanget engagerar hela Södertälje, från gymnasieelever och forskare till företagsledare, mellan den 30/1 - 2/2.

KTH, Södertälje kommun, Scania och AstraZeneca står alla bakom Södertälje Science Park och bjuder nu in till Södertälje Science Week 2019 med över 90 seminarier och workshops av ett fyrtiotal arrangörer.

Kent Conradson, Executive Vice President och ansvarig för HR, Scania, Maria Strømme, professor i nanoteknik, Monica Bellgran, professor i industriell produktion, Per Alfredsson, chef för produktion och varuförsörjning i EMEA-regionen AstraZeneca samt Robert Kingfors, vd Södertälje Science Park är några av de som deltar under öppningen.

– Södertälje Science Park har fått en riktig rivstart och vi ser att vårt samarbete med akademi, näringsliv, samhälle och unga verkligen ger utvecklingskraft, nya idéer och gränsöverskridande projekt. Under vårt första år har vi startat upp ett 10-tal utvecklingsprojekt såväl lokalt, regionalt som nationellt. KTH utbildar ingenjörer som är attraktiva på arbetsmarknaden och forskarna bedriver forskning som är viktiga för morgondagens samhällsutmaningar. Det är fantastiskt roligt att idag öppna vår viktigaste mötesplats, Södertälje Science Week, säger Robert Kingfors, vd Södertälje Science Park

– Genom samverkan skapar vi förutsättningar för Sverige att ur ett internationellt perspektiv vara en ledande nation för hållbar industri. Här i Södertälje arbetar politiker, akademi och näringsliv, genom Södertälje Science Park, tillsammans för att driva utvecklingen framåt, säger Henrik Henriksson, vd Scania.

Framtidens hållbara samhälle, jobb, produktion och möjligheter 2030

Temat är ”Framtidens hållbara samhälle, jobb, produktion och möjligheter 2030” och programpunkterna innehåller allt ifrån avancerad digital produktion, hållbara transportsystem och eltransporter till framtidens uppkopplade stad, den smarta läkemedelsfabriken och Scanias satsningar på hållbarhet. KTH:s forskare presenterar sina nya forskningsprojekt inom digital logistik, avancerad produktion och sitt leanutvecklingsarbete med företag.

För studenter sker en intressant ”Talkshow” om karriär med bland andra Leif Johansson, styrelseordförande AstraZeneca och både yngre och vuxna kan besöka Södertälje Science Parks digitala och fysiska prototypverkstad för att förverkliga en idé.

15.00 Öppning av Södertälje Science Week

• Leif Östling, ordförande och Robert Kingfors, vd Södertälje Science Park – året som gått och nyheter inför 2019.
  • Maria Strømme, professor i nanoteknik – framtidens teknik förändrar allt.
  • Kent Conradson, Executive Vice President och ansvarig för HR, Scania – så driver vi skiftet mot hållbara transporter.
  • Gunilla Nordlöf, gd Tillväxtverket – hur ser framtidens hållbara tillväxt ut?

16.15 Framtidsdialog
Att bygga för den hållbara kunskapsstaden med Scania (Kent Conradson, Executive Vice President och ansvarig för HR), KTH (Monica Bellgran, professor), Södertälje kommun (Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande (s), AstraZeneca (Per Alfredsson, chef för produktion och varuförsörjning i EMEA-regionen), Tillväxtverket (Gunilla Nordlöf, gd). Framtidens generation representerade av KTH-studenterna Josefin Solman och Sarkis Khatchadourian samt gymnasieeleverna Martin Broander, S:ta Ragnhildgymnasiet och Alva Jentzen, Täljegymnasiet ger sina inspel.

Plats:
Södertälje Science Park, Kvarnbergagatan 12, Södertälje.

Press:
Media bjuds in till både öppningen av Science Week och samtliga programpunkter. Talespersoner för de medverkande företagen och organisationerna finns på plats för intervjuer. Sammandrag och citat från några utvalda programpunkter under morgondagen skickas ut via Mynewsdesk nedan.

Södertäljes Science Parks pressrum

Tid för intervjuer finns mellan klockan 13.30 och 16.00.

För intervjuförfrågningar och pressbilder vänligen kontakta Liza Skoglund:
E-post: liza@balodis.se

För mer information:

Utvecklingsstrateg Södertälje Science Park
E-post: eva.helen@sscp.se
Mobil: 0766-483 360

Länkar:
Södertälje Science Parks webbplats

Södertälje Science Weeks webbplats

Södertälje Science Park är en innovativ utvecklingsarena i södra Storstockholm. Inom Södertälje Science Park är även KTH etablerade med 1 200 utbildningsplatser och helt nya forskartjänster. Med utgångspunkt i Södertäljes starka tradition av världsledande industriföretag och hållbar produktion satsar Södertälje Science Park på att bli den nationella noden för hållbara produktionsflöden. Bakom Södertälje Science Park står Scania, AstraZeneca, Södertälje Kommun, KTH och Acturum.