Sodexo firar jubileum

Sodexo firar jubileum

I år firar ett av Sveriges ledande serviceföretag jubileum. Det är tio år sedan vi blev Sodexo i Sverige genom namnbytet från Partena som då var Nordens ledande serviceföretag. Vi har dock en längre historia än så. Våra svenska rötter har ursprung i 1800-talets folkrestauranger och systembolagskrogar. SARA-bolagen bildades 1916 och kom att dominera den svenska restaurang- och hotellmarknaden under en lång tid. Det är en resa i service- och värdskap och en utveckling av verksamheten som vi är mycket stolta över. Något som vi vill reflektera över under året tillsammans med våra kunder, samarbetspartners och medarbetare.

”Startskottet för vårt 10-årsjubileum går den 22 juni med en jubileumsbankett i Stockholms Stadshus. En gedigen bok har också sammanställts för att åskådliggöra den fantastiska erfarenhets- och kulturskatt vi har att håva ur”, säger Fredrik Strand, VD Sodexo Norden.

Stadshuset är en för oss historisk plats eftersom Stadshuskällaren var ett av företagets flaggskepp under många år. SARA-bolagen ansvarade för Stadshuskällaren med tillhörande fester och banketter i Gyllene Salen och Blå Hallen i närmare 70 år, med Nobelbanketten som främsta juvel.

I Sodexo Sveriges historia finns förutom SARA-bolagen flera andra välkända företag och varumärken. 1938 startade den första städverksamheten i Sverige, Argus Städnings AB. Några år efter att Argus startade bildades Städcentralen. Argus och Städcentralen gick ihop på 1980-talet och är grunden för Sodexos städservice. 1976 utvecklade SARA-bolagen CLOCK-hamburgerkedja som under några år var den största hamburgerkedjan i vårt land och SARA Hotels drev hotell i såväl Norden som i Beijing och New York.

SARA-bolagen, Renia, Sara Cater Partner, Procordia Service, Partena Clean, Partena Cater och Partena Security är alla bolag som är en del av Sodexos svenska historia. I och med vårt samgående med Sodexo som också har en spännande historia, från det lilla enmansföretaget till en världsomspännande koncern, blev vi en del av en värld av service. Idag är vi en viktig del av ett Service Managmentföretag som är ett av de största i världen. Våra servicetjänster har utökats men grunden att leverera god service oavsett tjänst, är fortfarande det viktigaste.

Relaterade bilder kommer från "Centrum för Näringslivshistoria" och får användas om bildkälla anges.

Om Sodexo:
Med stor flexibilitet, kompetens och omtanke tar vi över, utvecklar och effektiviserar servicefunktioner i företag, institutioner och offentlig sektor. Vi lagar mat och städar, underhåller fastigheter, bemannar växel och receptioner, verkar inom hotell och konferens - och mycket mer. Besök oss gärna på www.sodexo.se

Sodexo i Norden är ledande inom Service Management med 11 000 medarbetare och en omsättning på 6,5 miljarder kronor.