Kocklandslaget firar Norra kök & Matsalar

Kocklandslaget firar Norra kök & Matsalar

Sebastian Gibrand som är lagkapten i Kocklandslaget gästspelar på Norra kök & matsalar i Solna i samband med restaurangens ettårsdag den 21 maj. Restaurangen drivs av Sodexo och har under sitt första år blivit ett uppskattat ställe där platserna snabbt tar slut i samband med lunchserveringen.

Norra kök & Matsalar lagar modern nordisk mat med råvaror från nordiska gårdar, skogar och vatten. Arbetet i restaurangen leds vanligtvis av Nobelkocken Erik Magnusson. Han har varit med och lagat mat till Nobelmiddagen de två senaste åren. Desserten som ingår i luncherbjudandet på ettårsdagen är en variant från den senaste Nobelmiddagen.

– Många av våra gäster är genuint matintresserade och vi vill överraska dem genom att hotta upp menyn lite extra. Med en tävlingskock i köket blir det ett unikt tillfälle för gästerna att smaka på mat som ligger närmare tävlingsmaten. Gästerna gillar att prata om mat med oss kockar och det blir såklart extra spännande att prata med Sebastian, säger Erik Magnusson, restaurangchef på Norra kök & Matsalar.

Gästernas matintresse märks också på de ökade förfrågningarna om matlagningsevent och cateringuppdrag. De nordiska smakerna serverade i ny tappning är uppskattade både som affärs- och bricklunch.

Sebastian Gibrand har flera tävlingsmeriter. Han har bland annat fått guld i ”Junior EM”, silver i ”Junior VM och OS-guld med juniorlandslaget. 2014 fick han ett VM-silver tillsammans med Kocklandslaget.

Erik Magnusson
E-post: erik.magnusson@sodexo.com