Smurfit Kappas Shelf Smart ger en försäljningsökning på 8 % för ledande varumärken inom FMCG

Smurfit Kappas tjänst Shelf Smart revolutionerar de hyllklara förpackningarnas påverkan i butik och ökar försäljningen av snabbrörliga konsumtionsvaror med upp till 8 % enligt den senaste återkopplingen från kunder.

Resultaten har rapporterats av varumärkeschefer som i samarbete med Smurfit Kappa har använt Shelf Smart-processen för att förändra hur de marknadsför varor i butik och har stöd även av företagets egna undersökningar. Över 50 tester, utförda i elva kategorier och i sex länder, har analyserat fler än 10 000 konsumenters beteende i samband med köpbeslut. De har visat att Shelf Smart kan bidra till en betydande förbättring av ett varumärkes synlighet och image. Resultaten visar även på Smurfit Kappas expertis och kreativitet och bekräftar att hyllklara förpackningar kan leda till att köpbesluten i butik ökar med över 10 %.

Dessa omfattande och aktuella undersökningar av konsumentbeteende, som utförs av Smurfit Kappas innovationsteam i Global Experience Centre på Schiphol i Amsterdam, har visat sig ge betydande insikter vilka har infogats i Shelf Smart-processen för att ytterligare förfina den efter lanseringen för bara ett halvår sedan.

Shelf Smart har utformats för att förbättra snabbrörliga konsumtionsvarors prestation i butik, där man vet att 82 % av köpbesluten tas på i genomsnitt fyra sekunder, enligt de senaste forskningsresultaten*. Processen delas in i sex steg och använder den senaste tekniken i kombination med Smurfit Kappas unika expertis om förpackningar, konsumentinsikter, innovativ design och samarbetsmetoder för att testa, förfina och förbättra strategier för marknadsföring i butik innan de tas i bruk.

Inledningsvis används Smurfit Kappas Shelf Viewer-teknik, som jämför positionering och marknadsföring av över 40 000 butikshyllor och produkter, tillsammans med global designexpertis för att ta fram unika förpackningslösningar skräddarsydda efter verkliga behov. Därefter används en 3D-simulering som prövar idén i en riskfri virtuell miljö, innan dess inverkan slutligen testas på verkliga konsumenter med ett onlineverktyg för spårning av ögonrörelser (Eye tracking).

Shelf Smart är en del av Smurfit Kappas målmedvetna fokus på att spara kunden tid och pengar genom att se till att förpackningslösningen är rätt innan den blir verklighet. Shelf Smart är den första tjänsten på marknaden som erbjuder varumärken denna typ av garanterad optimering. Hela processen från problembeskrivning till beprövad lösning kan ta så lite som sex till åtta veckor.

Arco Berkenbosch, Vice President Innovation på Smurfit Kappa, förklarar: "Shelf Smart-tjänsten ger marknadsföringen i butik en skjuts. Den omdefinierar hur varumärken marknadsför sina produkter och visar vilket kraftfullt och mätbart marknadsföringsredskap hyllklara förpackningar kan vara. Smurfit Kappa visar vägen i sitt samarbete med varumärken i syfte att åstadkomma maximal uppmärksamhet, exponering och i slutändan ökad försäljning. Vi är glada men inte förvånade att höra om kunder som redan fått imponerande resultat i försäljningen av snabbrörliga konsumtionsvaror."

Smurfit Kappas nätverk av Experience Centres tillsammans med Shelf Smart är de senaste exemplen på företagets strategi att "öppna upp framtiden" för kunderna och att leverera tillväxt genom insikt och innovation. De visar på Smurfit Kappas strävan efter att maximera värdet för sina kunder genom att utveckla beprövade förpackningslösningar som driver affärsframgångar.

Mer information om Shelf Ready Packaging (SRP), FMCG och hur Smurfit Kappa hjälper kunderna till mätbara affärsframgångar hittar du i artikeln "Marknadsföring i butik: exakt hur mycket kan du påverka?" som finns att läsa på www.openthefuture.se