Smurfit Kappa tar ytterligare ett steg mot att bli ett helt cirkulärt företag

Smurfit Kappa tar ytterligare ett steg mot att bli ett helt cirkulärt företag

Smurfit Kappa gör enligt den senaste rapporten om hållbar utveckling (SDR) som publicerades i dag betydande framsteg på sin resa mot att bli ett helt hållbart och cirkulärt företag.

Förpackningsledaren nådde ett antal viktiga milstolpar under 2018, inklusive lanseringen av Better Planet Packaging initiativet, som syftar till att minska förpackningsavfallet genom att skapa mer hållbara förpackningslösningar genom design, innovation och återvinningskapacitet. Initiativet väckte stort intresse från kunder som vill byta ut icke återvinningsbara material mot pappersbaserade förpackningar.

En ambitiös ny uppsättning hållbarhetsmål visade sig ha uppfyllt eller överträffat de tidigare målen före deadline, som var satt till 2020. Smurfit Kappa har haft ett långsiktigt engagemang för att göra verkliga och mätbara framsteg mot sina fem strategiska hållbarhetsprioriteringar för skog, klimatförändringar, vatten, avfall och människor.

Medan Smurfit Kappas pappersbaserade förpackningar är förnybara och återvinningsbara, så är själva papperstillverkningsprocessen energiintensiv. Stora framsteg har återigen gjorts när det gäller företagets mål för klimatförändringar, där man rapporterade en minskning av fossila CO2-utsläpp med 29 % jämfört med referensåret 2005. Smurfit Kappa har fokuserat på energieffektivitet och användningen av förnybara bränslekällor som biomassa där det är möjligt.

Rapporten innehåller även flera berättelser från samhällen som Smurfit Kappa stöder för att bidra till deras ekonomiska och sociala utveckling. Målet är att fortsätta skapa välbefinnande och förbättringar inom områden som är viktiga för framtiden, såsom utbildning och intäktsgenerering.

Exempel på andra höjdpunkter i rapporten är Smurfit Kappas fortsatta notering på FTSE4Good, Euronext Vigeo Europe 120, STOXX Global ESG Leaders och Ethibels hållbara investeringsregister.

Tony Smurfit, koncernchef: – Dagens rapport beskriver de framsteg som Smurfit Kappa fortsätter att göra när det gäller hållbarhet. Som ledare inom hållbara förpackningar har vi ett ansvar för att ta itu med de utmaningar som miljön och samhället står inför i dag.

– Genom vårt Better Planet Packaging-initiativ har vi åtagit oss att använda vår styrka inom design och innovation för att skydda mot avfall.

Steven Stoffer, utvecklingschef på Smurfit Kappa, tillade: – Rapporten är också ett bevis för vår branschledande transparens och visar att Smurfit Kappa gör framsteg när det gäller att möta FN:s 2030-mål för hållbar utveckling.

– För Smurfit Kappa handlar hållbarhet inte bara om att mildra klimatförändringarna och minska effektivitet. För att förpackningar ska vara hållbara på riktigt måste de tillverkas och designas på ett hållbart sätt och vara biologiskt nedbrytbara inom en relativt kort tid efter att ha använts flera gånger. Pappersbaserade förpackningar är unikt positionerade för att göra detta.

Klicka här för att komma till Rapporten om hållbar utveckling för 2018.

Smurfit Kappa är en av världens ledande tillverkare av pappersbaserade förpackningar. Företaget har runt 46 000 anställda vid cirka 350 produktionsanläggningar i 35 länder, och 2018 var omsättningen 8,9 miljarder euro. Vi finns i 23 länder i Europa och i 12 länder i Nord-, Latin- och Sydamerika.

Med stöd av vår storlek, och ett globalt nätverk av kunskap, erfarenheter och expertis, arbetar vi proaktivt för att skapa möjligheter för våra kunder. Vi delar med oss av vår produktkunskap, marknadsförståelse och insikter i förpackningstrender för att säkerställa våra kunders framgång på sina marknader. Vår unika portfölj av förpackningslösningar uppdateras ständigt med våra marknadsledande innovationer. Det hela förstärks genom vår integration och dess fördelar såsom optimal materialsammansättning, bra logistik, preciserad service och att våra förpackningsfabriker köper in de flesta av sina råvaror från våra egna pappersbruk. Våra produkter är 100% förnybara och producerade på ett hållbart sätt vilket förbättrar våra kunders miljöavtryck.