Smurfit Kappa förvärvar anläggning i Mexiko och stärker sitt kunderbjudande

Smurfit Kappa förvärvar anläggning i Mexiko och stärker sitt kunderbjudande

Smurfit Kappa Group, en av världens största tillverkare av pappersbaserade förpackningsprodukter, med verksamhet i Europa och Amerika, har förvärvat Cartonbox, ett ledande företag inom förpackningar i kartong baserat i Monterrey i nordöstra Mexiko.

Förvärvet är en viktig milstolpe för bolaget. Det stärker Smurfit Kappas position inom pappersbaserade förpackningslösningar i Mexiko där man nu har fyra anläggningar för vikkartong och bekräftar satsningen på pappersbaserade förpackningar som företagets viktigaste strategiska kärnverksamhet.

I en kommentar till förvärvet säger Smurfit Kappas CEO The Americas, Juan G. Castaneda: – Som ett globalt företag har vårt mål alltid varit att stärka vårt ledarskap världen över. Vår högsta prioritet är att generera värde för våra intressenter, och Mexiko har visat sig vara ett viktigt land för oss att investera i. Jag är mycket stolt över att kunna meddela att vi har förvärvat Cartonbox. Det ökar inte bara vår geografiska närvaro i landet, utan gör även att vi bättre kan tillgodose våra kunders behov och förväntningar. Jag är övertygad om att detta kommer att ta oss ett steg närmare att bli det ledande företaget inom pappersbaserade förpackningar i Mexiko.

Jorge Alberto Angel, CEO för Smurfit Kappa Mexiko: – Smurfit Kappa hälsar de 240 anställda på Cartonbox välkomna till vår familj, och jag kunde inte vara mer nöjd. Före förvärvet hade vi tre anläggningar för vikkartong i Mexiko, närmare bestämt i Mexico City och i Tijuana. Förvärvet ger oss nu möjlighet att leverera direkt till våra kunder i den norra delen av landet. Jag är säker på att vi med hjälp av våra förstklassiga driftsystem, upphandlingsrutiner, globala perspektiv och vårt fokus på design och innovation är väl positionerade för att inleda solida samarbeten med nya och befintliga kunder inom FMCG, sektorerna mat och dryck, bageri och kontorsmaterial.

Smurfit Kappa, ett FTSE 100-företag, är Europas största och en av världens ledande producenter av pappersbaserade förpackningar. Företaget har ca 46 000 anställda på över 350 produktionsenheter i 36 länder och hade 2020 en omsättning på ca 8,5 miljarder euro. Smurfit Kappa täcker hela kedjan från papperstillverkning till design och produktion av säljande, effektiva och innovativa förpackningar och produkter i wellpapp och solidpapp.

Smurfit Kappa Sverige & Norge är en del av Smurfit Kappas förpackningsdivision och hade 2020 en omsättning på 2,3 miljarder SEK. Företaget har ca 900 anställda vid verksamheten i Sverige och Norge. Smurfit Kappas förpackningar är återvinningsbara, 100% biologiskt nedbrytbara och producerade på ett hållbart sätt, vilket förbättrar våra kunders miljöavtryck.

Läs mer på smurfitkappa.se och smurfitkappa.no

Följ oss på LinkedIn | Twitter | Facebook | YouTube