Smartvatten hjälper Evolv optimera vattenförbrukningen och förebygga fastighetsskador.

För att ta kontroll över sina vattenflöden, minska risken för läckage och effektivisera sitt arbete med vattenavläsning installerar Evolv nu Smartvattens lösning i nästan hela sitt fastighetsbestånd. Bolaget ansluter cirka 50 fastigheter till Smartvattens system för effektiv vattenhantering och skadeförebyggande åtgärder. Evolv är en del av Slättö och utgör Slättös strategi inom lager-, logistik och lättindustrifastigheter.

Andreas Josefsson, kommersiell förvaltare på Evolv, ser detta som en möjlighet att få koll och minska vattenförbrukningen, men framförförallt förebygga läckage och vattenskador.

– Flera fastigheter har haft manuell avläsning av sina vattenmätare, vilket både är ineffektivt och tidskrävande. Nu slipper driftteknikerna springa runt och läsa av vattenmätarna manuellt och vi kan direkt på morgonen se om det har varit en avvikande vattenförbrukning under natten. Det hjälper oss att upptäcka onödigt läckage direkt, exempelvis om en toalett står och rinner i onödan, förklarar Andreas.

Utöver effektivare arbetssätt när det kommer till att läsa av vattenmätarna så känns det även tryggt att vi får ett larm vid avvikande vattenflöde som är direktuppkopplat till vår jour. Det hjälper oss att minimera vattenskador i byggnaderna och med hjälp av den insamlade datan kan vi åtgärda mindre läckage och förebygga större vattenskador. Smartvatten blir ett starkt komplement till våra rutiner som dessutom hjälper oss att bli ännu mer effektiva och enklare uppnå våra högt satta hållbarhetsmål, tillägger han.

Vi arbetar tillsammans för en
hållbar framtid

Tillsammans med våra partners har vi som mål att skapa ett marknadsledande vattenekosystem baserat på information, teknik och oslagbara onlinetjänster över hela vattencykeln.

Smartvatten Hub övervakar och analyserar vattenförbrukningen från både huvudmätare och undermätare, i alla typer av fastigheter, så som lägenhetsbostäder, hotell, kontors- och omsorgsfastigheter samt logistikcenter..

Smartvatten Neuro övervakar och analyserar vattenledningsnätet med hjälp av AI och hjälper vattenbolag att optimera driften och undvika läckage.

Fredrik Abrahmsen

Account Manager Sweden