Jag ser en stor potential för Smartvattens tjänster i Norge och ser flera branscher som har behov av att få kontroll på sin vattenförbrukning.

Smartvatten expanderar till Norge - Jens ska visa vägen för Smartvatten i grannlandet

Med en vilja att lyfta fram vattenförbrukning i fokus och visa på de möjligheter som finns med vatteneffektivisering, ska Jens Karlsson ta Smartvatten till den norska marknaden.

”Jag längtar efter att öka medvetenheten kring vatten och visa på de många möjligheter som finns för att värna den resursen”, säger han.

I början av maj startar Smartvatten upp i Norge med hjälp av den nya Sales Managern Jens Karlsson.

– Det ska bli så roligt att få komma igång och etablera Smartvatten här i Norge. Jag ser mycket fram emot att få presentera vår smarta lösning som verkligen kan göra skillnad för så många och hjälpa företag på riktigt, säger han.

Lång erfarenhet av unika kundupplevelser

Jens har under många år jobbat inom resebranschen, först med fokus på privatresor och sedan med affärsresor som Key Account Manager. Under den senaste tiden har han varit Senior Sales Advisor hos en större bank och arbetat med betalningslösningar för företag. Den röda tråden genom hela hans yrkesliv har varit att göra information lättillgängligt och hitta bästa tänkbara lösning för den unika kunden.

– Rätt teknologi och data lägger grunden för en positiv förändring. Jag har en datadriven inställning i mitt synsätt och vet hur viktigt det är att förstå data för att kunna fatta rätt beslut och göra kloka prioriteringar inom ett företag. Klarar företaget av att använda sin data på rätt sätt ger det ett positivt resultat, säger han.

Stort behov i Norge av Smartvattens tjänst

När Jens hörde talas om Smartvatten, blev han imponerad av deras framtidsinriktade lösningar och det geniala i att en så till synes enkel insats kan ge så stora resultat.

– Smartvattens tjänster går att applicera på alla branscher, för flera olika yrkesroller. Att med en så liten insats som att installera en mätare kunna få faktabaserad data i realtid, som i sin tur ger underlag för att sätta in rätt åtgärder i rätt tid, är otroligt smart. Att det dessutom genererar data som faktiskt gör vattenförbrukning och vatteneffektivitet konkret och roligt är positivt, säger han.

Redan under sin tid i resebranschen såg han ett växande klimatfokus från företagen, som allt mer efterfrågade beräkningar på sin klimatpåverkan.

– Vatten kommer att bli en extremt viktig resurs i framtiden och är ett område som halkat efter lite, i jämförelse med el och övrig energi. Just därför känns det viktigt att vara med på Smartvattens resa och bana väg för framtiden, att visa på hur vatten är en resurs vi måste vara rädda om. Jag ser en stor potential för Smartvattens tjänster i Norge och ser flera branscher som har behov av att få kontroll på sin vattenförbrukning, säger Jens.

Viktigt med rätt fokus

Utmaningen för Jens med den nya tjänsten tror han blir att lägga fokus på just det som är viktigt för den aktuella kunden.

– Eftersom Smartvattens tjänst gynnar företagen på så många områden, både klimatmässigt, underhållsmässigt och ekonomiskt, så är det lätt att vilja förmedla alla styrkorna på en gång. Risken blir då att kunden inte alls förstår på vilket sätt vi kan hjälpa den inom det specifika området som efterfrågas. Så jag måste tänka på att lägga fokus på rätt sak, även om jag helst vill presentera allt på en gång, säger han och skrattar.

Han ser mycket fram emot att få bli en del av Smartvatten.

– Det ska bli väldigt roligt att få komma igång och etablera Smartvatten i Norge och kunna erbjuda den norska marknaden att få följa med på vår spännande resa. Jag hoppas att vi kan bidra till att ändra beteendet inom alla branscher så att vatten blir en lika självklar del av byggnadernas mätdata som alla andra parametrar, slår han fast och tillägger:

– Jag känner mig både tacksam och ödmjuk för förtroendet att få vara den första norska kollegan till resten av gänget inom Smartvatten. Jag ska göra mitt bästa för att förvalta förtroendet på bästa sätt genom att jobba smart och effektivt så att vi inom en snar framtid kommer att vara fler kollegor här i Norge.

Några snabba frågor till Jens Karlsson

Bor: Sofiemyr utanför Oslo, Norge med sin familj

Favoritmat: Hamburgare

Laddar batterierna: Genom att köra några riktigt snabba åk på snowboard i Wyllerløypa, Tryvann tidigt på morgonen innan jobbet.

Det bästa han vet: Äkta, genuin glädje. Det finns ingenting som smittar så mycket, oavsett om glädjen kommer från en hund, ett barn eller en kollega.

En hemlig talang: Jag kan jonglera.

Det visste du inte om Jens: Jag brygger gärna mitt eget öl.

Jens Karlsson

Sales Manager Norge