En jämförelse av 4 metoder för att mäta fastighetens vattenförbrukning

En jämförelse av 4 metoder för att mäta fastighetens vattenförbrukning

Som fastighetsägare är det nödvändigt att ha koll på hur mycket vatten som varje fastighet förbrukar. Alla fastighetsbolag har ett för att mäta fastighetens vattenförbrukning, men har du funderat på om er mätning verkligen är den mest effektiva? Eller om det finns alternativ som kan fungera bättre?

Det är enkelt att köra på i samma hjulspår och fortsätta med ett system som fungerat år efter år, men i takt med att samhället och tekniken utvecklas måste även fastighetsbranschen göra det.

Minimera riskerna för läckage

Det kan vara värt att se över hur man arbetar för att på sikt kunna spara in pengar och effektivisera arbetet. Vattenförbrukningen är exempelvis ett område där det är möjligt att dra ned på onödiga kostnader. Fastighetsbolag kan minska kostnaderna genom att installera ett bättre sätt för att hålla koll på hur mycket vatten som går åt och för att snabbt upptäcka läckage som annars kan bli en dyr historia.

På Smartvatten tror vi på att kunna sköta mätningen digitalt och i realtid få information om avvikelser för att så snabbt som möjligt kunna agera. Det viktigaste är att minimera risken för kostsamma läckage och ha kontroll över alla fastigheter, oavsett var i Sverige du och ditt team befinner er och var fastigheterna finns.

För- och nackdelar med de olika metoderna

Det kan vara svårt att se hur de olika mätningsmetoderna verkligen skiljer sig åt och vilken metod som gynnar mest er verksamhet. Vi satt ihop den här guiden för att hjälpa dig och ditt team med att välja den bästa metoden för era fastigheter.

I guiden berättar vi mer om och jämför de fyra vanligaste sätten för att mäta vattenförbrukning hos fastigheter. Vi listar både för- och nackdelar med de olika metoderna och ger dig en inblick i hur de fungerar och kan hjälpa just era fastigheter.

De fyra sätten för att hålla koll på vattenförbrukningen som vi tagit en närmare titt på är:

• Manuell övervakning
  • Vattenmätare med pulsutgång
  • Ultraljudsflödesmätare
  • Optisk övervakning av vattenförbrukning

Var och ett av sätten har sina fördelar, men bara en av dem har egentligen inga nackdelar.