Ännu en topprekrytering för Smartvatten – Karl Jepsson börjar som Head of Business Development

”Möjligheterna för Smartvatten är många. Jag ser både en större global marknad, nya samarbetspartners och ännu fler avancerade tjänster i portföljen när jag tittar på företagets framtid.” Det menar Karl Jepsson, nytillträdd Head of Business Development hos Smartvatten. Med över ett decenniums erfarenhet av branschen tar han med sig både ovärderlig kunskap och nya infallsvinklar till bolaget som alltså fortsätter att växa på sin framgångsresa.

Karl Jepsson har i tretton år arbetat hos företaget Xylem, ett globalt ledande företag inom vattenteknik som skapar innovativa och smarta tekniklösningar inom vatten, avloppsvatten och energi. Rollerna har varit många och han har arbetat med allt från supply chain och lean till affärsstrategi och service, för att nu lämna rollen som chef för gruppen Digital Service Centre of Excellence inom Xylem Europa.

– Jag lämnar inte för att det var dags att lämna Xylem, jag lämnar för att jag fått en unik möjlighet hos Smartvatten. Jag har trivts jättebra men denna chans var för bra för att tacka nej till, säger han.

Han beskriver Smartvatten som ett snabbfotat företag i tillväxt, där möjligheterna är enorma.

– Det är ett roligt snabbväxande bolag med superintressanta produkter och jag ser mycket fram emot resan som väntar. Att dessutom få stanna kvar inom en bransch som jag verkligen brinner för, där jag får jobba med min passion för vatten som en resurs vi ska vara rädda om, det känns riktigt bra.

Hög kundnöjdhet och dedikerade medarbetare

Den breda kunskap Karl har samlat på sig under åren ser han kommer väl till pass i hans nya roll hos Smartvatten.

– I mina olika yrkesroller har jag fått möjligheten att titta på marknaden från alla håll. Jag kommer även in med ett globalt perspektiv, där jag vet hur den globala marknaden fungerar. För Smartvatten, som precis har doppat tårna i många geografiska marknader, kan jag bidra med mycket kunskap. Jag har även erfarenhet från strategiska analyser, att leda internationella team, driva projekt och leda förändringsarbete.

Det som också lockade Karl till att börja hos Smartvatten, var företagskulturen och den gemensamma drivkraften och passionen för att göra skillnad för både kunder och klimatet.

– Det finns en fin kultur inom Smartvatten och ett dedikerat team. Jag vet att jag kommer att trivas där. Ägarna verkar vara utmanande men ge ett bra stöd. Det är en viktig del när vi vill uppnå framgång och växa. Smartvatten är ett företag med stark kundnöjdhet och väldigt nöjd, engagerad personal som brinner för att med sina produkter göra skillnad på riktigt.

Ambitiös och resultatorienterad

Karl tror på att ge sina medarbetare frihet och förtroende.

– Andra skulle beskriva mig som ambitiös, många i mina team har fått friheten att tro på sig själva, våga satsa och känt sig stolta och produktiva när de sett resultatet. Jag har förtroende för mina team, jag är resultatorienterad och det bästa sättet att uppnå sina mål är att få varje team att ta eget ansvar. Jag är en kombination av ingenjör och analytiker samtidigt som jag har en kreativ sida, berättar han.

På fritiden tycker han om att vara ute i naturen och är även scoutledare.

– Jag är en friluftsperson som anpassar mina utomhusaktiviteter efter säsong. På vintern är det skidor och skridskor som gäller, på sommaren är det löpning och segling. Sedan har jag familj med två barn och hus, det tar också sin tid.

Många framtida möjligheter för Smartvatten

Nu ser han fram emot att bli varm i kläderna och komma igång på riktigt i sin nya roll hos Smartvatten. Karl ser många framtida möjligheter för företaget.

– Dels finns det en global marknad där Smartvatten verkligen har potential att ta betydligt större plats, dels ser jag många möjligheter i deras tekniska plattform och lösningar där vi kommer kunna erbjuda ännu fler avancerade tjänster. Det finns även en stor kapacitet att utveckla framtida partnerskap. Det kan handla om till exempel försäkringsbolag som också har nytta av våra produkter och tjänster. Jag ser även en förvärvsagenda framåt och Smartvatten kommer att vara ett helt annat bolag om bara några år. Vi har verkligen framtiden för oss.

Karl Jepsson

Head of Business Development