Månadens innovatör i oktober Lars Elgestål.

Månadens innovatör i oktober Lars Elgestål.

Innovatör: Lars Elgestål
Innovation: Wheel-Fix

Lars Elgestål, 51, med 35 års erfarenhet från däckbranschen, bland annat som vd för en stor däckfirma i Mölndal, är mannen bakom Kala AB som lanserat Wheel-Fix, en genialisk svensktillverkad lösning som sparar både rygg och humör. Oavsett man väljer att byta hjulen själv, eller låter en verkstad göra det, är detta normalt sett en mycket slitsam historia. Wheel-Fix, två 10 cm långa styrpinnar i aluminium med försumbar vikt, gör det så mycket enklare. -   Under mina år som ”gummigubbe” efterlyste vi många gånger något som kunde bidra till att underlätta jobbet med allt tyngre hjul, hjul som inte bara skulle lyftas på plats utan också hållas kvar, medan man letade efter ett bulthål.

Idag är jag glad att kunna erbjuda Wheel-Fix som passar lika bra i det egna garaget som på verkstadsgolvet. Och till en ringa kostnad dessutom. Tack vare Wheel-Fix går det som tidigare varit något av en mardröm nu både enkelt och snabbt. Stick in Wheel-Fix i bulthålet, häng på hjulet och dra fast bultarna.
Men som alltid när något genialiskt dyker upp och presenteras, väcks frågan om varför ingen kommit på denna lösning tidigare… säger Lars Elgestål, vd för snabbt växande Kala AB i Onsala söder om Göteborg som lanserade Wheel-Fix i början av året och som kunnat notera ett snabbt växande intresse för denna enkla men genialiska produkt.

SmartaSaker.se säljer smarta, funktionella, finurliga, praktiska och kul saker på nätet och i butik. Vi samarbetar med innovatörer för att ge deras uppfinningar en marknad. Här hittar du lösningar på små och stora vardagsproblem och presenter till dig själv och andra. Smarta och coola saker till alla människor och tillfällen. Vi jobbar oavbrutet med att hitta nya smarta saker och att förbättra vårt sortiment.
Ta en titt på oss: www.smartasaker.se

Lisa Bergman

Presskontakt Kommunikatör