Klara Lövberg är dotter till innovatören Åsa Lövberg som grundade Guldkannan Towa.

”Målet med Guldkannan är att ge tillbaka till jorden”

Klaras mamma Åsa Lövberg brann för miljöfrågor. Hennes mål i livet var att kunna ge tillbaka något till jorden, något som var hållbart och bidrog till en bättre värld. Det var starten för Guldkannan – en innovativ vattenkanna designad för att man ska kunna kissa direkt i kannan, tillsätta vatten och vattna sina grödor.

Idén till Guldkannan föddes när Åsa Lövberg besökte en trädgårdsmässa och fick ett tips från en man som sålde växter: ”Du vet väl att det finns en sak du kan göra för dina växter som gör att de växer bättre?”. På den tiden var det få som kände till guldvatten och dess fördelar. De som visste kissade i en burk och blandade med vatten, vilket inte kändes så hygieniskt, tyckte Åsa. Där och då grodde ett frö till Guldkannan, men marknaden var inte redo än.

Efter många år ökade kunskapen kring guldvatten och en efterfrågan växte efter en produkt som var enklare än att blanda urin med vatten i glasburkar. Åsa började skissa på en produkt som var lätt att använda och som man kunde sitta på och vattna med direkt efteråt. Och som samtidigt var hållbar. År 2009 – efter ett års intensivt arbete stod Guldkannan klar.

Åsa Lövberg är innovatören bakom Guldkannan Towa.

För Åsa blev arbetet med Guldkannan en vändpunkt i livet. Från att tidigare ha jobbat i en hektisk miljö med egen reklambyrå var hon tvungen att sadla om efter en utmattningsdiagnos. Åsas styrkor var innovation och design och arbetet med Guldkannan blev ett hjärteprojekt hon ägnade 20 års arbete till utan att själv ta ut lön. Målet var att kunna ge tillbaka till jorden, aldrig att maximera vinsten i företaget. För att ha råd med den gigantiska maskinen som producerar Guldkannan i fabriken i Eskilstuna, belånade Åsa huset i Sundbyberg med en miljon kronor.

– När min mamma dog för två år sedan tog jag över företaget. Även jag har en bakgrund inom reklamvärlden och idag sköter jag all marknadsföring, ekonomi, design och reklam för Guldkannan. Sedan starten 2009 har vi producerat 30-40 000 Guldkannor och det är framförallt i Sverige den säljs, men även en del i Norge, Finland, USA, England och Tyskland, berättar Åsas dotter Klara som idag har tagit över företaget.

Guldkannan Towa - en innovativ vattenkanna designad för att man ska kunna kissa direkt i kannan, tillsätta vatten och vattna sina grödor.

Vad är det bästa med Guldkannan?

– Att det är en miljöprodukt som förändrar folks sätt att tänka. Den skapar även ett cirkulärt samhälle - det man tar från jorden ska man ge tillbaka, svarar Klara.

Pandemin innebar ett uppsving för både guldvatten och Guldkannan eftersom många valde att flytta ut på landet och börja odla.

– Du behöver inte köpa kemiska produkter för att växterna ska växa bättre. Att odla med guldvatten ger växterna den näring de behöver, vilket är helt fantastiskt. Urin innehåller kväve, fosfor, kalium och ger upp till sju gånger bättre skördar. Under arbetet med Guldkannan har vi samarbetat med forskaren Håkan Jönsson på SLU, eftersom han har ägnat hela sitt yrkesliv åt att forska om guldvatten.” förklarar Klara.

Guldkannan är en miljöprodukt av hög kvalitet med tillverkning i Sverige vilket gör processen påkostad. Tillverkad i återanvändbar grön PP-plast, är den helt fri från ämnen som är skadliga för miljö och hälsa. Den har lång hållbarhet så länge man förvarar den i normal temperatur och tar in den under vinterhalvåret.

Klara Lövberg
"Det som har tagit längst tid är att utbilda människor i vad guldvatten är", berättar Klara.

Vilka har de främsta utmaningarna varit under arbetet?

– Det som har tagit längst tid är att utbilda människor i vad guldvatten är. En annan utmaning var att ta fram Guldkannan utan något kapital. Mamma var med på Draknästet och kontaktade flera investerare för att få hjälp, men fick bara skambud. Hon var modig som belånade huset för att kunna förverkliga sin dröm.

Hur har reaktionerna varit från omgivningen?

– I början fick mamma höra att hon var galen ”Ska du göra det här som ensam kvinna?” Men jag och mamma har hela tiden hållit fast i vår vision och fortsatt att kämpa. Idag är det generellt sett en mycket positivare ton när man talar om guldvatten.

Hur kom du i kontakt med SmartaSaker?

– Jag hittade SmartaSaker när jag googlade och blev intresserad! Det var kul att det gick så fort från att jag presenterade produkten tills att den togs in i ert sortiment.

Lisa Bergman

Presskontakt Kommunikatör