Almedalsveckan behöver ett större företagarfokus

Almedalsveckan behöver ett större företagarfokus

SMÅA efterfrågar ett större fokus på företagarfrågor under Almedalsveckan. - Det var få punkter i programmet som handlade om just företagande och entreprenörskap. SMÅA har en viktig roll att vara med där och lyfta just företagarfrågorna, säger Ulrika Westergren, kassaföreståndare.

Vecka 26 var SMÅA på plats i Visby för att sätta ljus på trygghetssystemet för företagare.

En av dagarna deltog SMÅA i paneldebatter som arrangerades av Nyföretagarcentrum. Vår styrelseordförande Helena Lundgren fick ge sin syn på möjligheterna till start och tillväxt för nya företag. Ulrika Westergren, vår kassaföreståndare, deltog i en annan panel med temat Vad händer med nyföretagandet efter pandemin och Ukraina?

I den panelen medverkade även Paulina Brandberg, jämställdhetsminister och biträdande arbetsmarknadsminister.
– Det var ett bra samtal. Ett fokus var hur vi kan få fler kvinnliga företagare och här nämndes många intressanta aspekter däribland behovet av ett stärkt trygghetssystem så att fler vågar ta steget, säger Ulrika Westergren.

Behöver höja kunskapen

SMÅA bjöd även in till runda-bord-samtal med rubriken Företagande i en osäker tid. Deltog gjorde bland annat representanter från Fortnox, Företagarna, Frisörföretagarna, Svenskt näringsliv, Visma, Småföretagarnas riksförbund, Nyföretagarcentrum och En företagares vardag.
– I Almedalen samlas många aktörer som vi behöver nå ut med vårt budskap till. Vi vill höja kunskapen om hur trygghetssystemet fungerar för företagare i dag. Väldigt många företagare står utanför arbetslöshetsförsäkringen och vi behöver hjälpas åt för att få fler trygga företagare i Sverige, säger Jessica Tjällman, marknads- och kommunikationschef.