Trygghetsunderskottet

Ett av de områden som Småföretagarnas Riksförbund prioriterat och även fortsättningsvis prioriterar rör tryggheten för företagare. Nyligen släppte vi rapporten ”Otryggare kan ingen vara – så drabbas små- och ensamföretagare i sjuk- och föräldraförsäkringen”. Vårt mål är att tryggheten vid sjukdom eller arbetslöshet ska vara likvärdig mellan företagare och anställda.

En anställning på minst sex månader ger den anställde rätt till sjukpenning, medan en företagare som valt att driva sitt nystartade företag i form av aktiebolag inte har den rättigheten. Hittills har den bara gällt företagare som har en enskild firma.

Det här är inte bara orättvist, utan också ett hinder för att fler ska välja att starta företag. Därför finns all anledning att glädja sig åt regeringens förslag att regeln också ska gälla aktiebolag. Till det ska läggas att tiden man får behålla sin SGI, alltså sjukpenninggrundande inkomst, ska förlängas från två till tre år, något som torde betyda mycket för att våga ta steget och starta ett eget företag.

Detta steg i rätt riktning, tillsammans med att försämringen av 3:12-reglerna kunde stoppas, föranleder slutsatsen att Småföretagarnas Riksförbunds opinionsbildning ger resultat. Rapporten har landat väl hos våra beslutsfattare. Budskapen har nått fram. Detta är oerhört glädjande, samtidigt som vi har en lång väg kvar innan vi når målet med fullt ut likvärdiga skyddsregler.

Det finns alldeles för gott om exempel på när företagare råkar illa ut. Skyddsnätet, som vi i Sverige så ofta framhåller som något att vara stolta över, har fortfarande rejäla revor.

Åkaren, som vi kan kalla Åke, hade fyra anställda. Sedan samtliga råkat skada sig när de spelade innebandy, fick han själv jobba mer än dubbelt. Både för att hålla sina maskiner igång och för att kunna betala sjuklönen för sina mannar.

Slitet gjorde att han själv till slut fick kasta in handduken och sjukskriva sig. Någon ersättning fick han dock inte då han hade 30 karensdagar. Det var dessutom fullkomligt uteslutet för honom att vara borta från jobbet mer än en vecka om han fortfarande ville vara kvar i branschen. Åke är bara ett exempel i raden.

Vi känner oss stolta över vad vi har medverkat till att åstadkomma, men det är fortfarande bara ett steg på vägen, om än ett viktigt sådant. Efter vad som har angetts kommer den här förändringen att kosta statskassan 84 miljoner kronor. Med tanke på att sjukförsäkringssystemet i dag uppvisar miljardöverskott borde det inte vara något bekymmer. Vinsten blir desto större för oss småföretagare, när vi i och med detta får 84 miljoner kronor mindre i ”trygghetsunderskott”.

Anne A Marbrandt