Småföretagarnas riksförbund medverkar i riksdagsseminarium om kvinnors företagande

På onsdag 8 december deltar Mattias Andersson, näringspolitisk expert på Småföretagarnas riksförbund, i konferens i riksdagen om kvinnors företagande. Han kommer att delta i panel om att andelen kvinnor som driver företag i Sverige inte har förändrats på 25 år och vad som krävs för att det ska öka.

I vår senaste rapport Hållbart företagande ser vi att det endast är 20% av företagare som har anställda som är kvinnor. Detta är den lägsta nivån bland samtliga EU-länder. För att få till en förändring krävs en attitydförändring kring företagande och politiska reformer för att göra det tryggt, enkelt och lönsamt för kvinnor att starta och driva företag, säger Mattias Andersson.

Övriga deltagare är bland annat Laila Bagge, Peter Gönczi, Sara Brandt och därefter följer en politikerdebatt för att följa upp vad partierna kan göra. Under förmiddagen hålls även en panel om pandemins effekter på kvinnors företagande. Dagen anordnas av Womengage, Moderaterna, Kristdemokraterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet.

För mer information vänligen kontakta:
Mattias Andersson, näringspolitisk expert, Småföretagarnas Riksförbund
mattias.andersson@smaforetagarna.se