Tyska charterturister med flyg till Småland - sommarpremiär på lördag

Tyska charterturister med flyg till Småland - sommarpremiär på lördag

Framför allt är det den småländska kulturen och upplevelser i en frisk natur som lockar tyskarna. På programmet står ofta vandring och cykling. Men även avkopplande herrgårdsboende och rundresor med shopping styr resandeströmmen.
- Vi har under ett flertal år arbetat målmedvetet med att få tyska researrangörer att paketera småländska upplevelser med hotellboende och transporter, förklarar Lena Larsson, vd vid Smålands Turism AB.
- Att vi nu för sjätte året i rad tar emot tyska charterturister med flyg är ett mycket bra kvitto på vår fokuserade marknadsföring.
- Flygresenärerna är samtidigt en spännande målgrupp. De har inget annat med sig än resväskan, de konsumerar bra och utgör därför ett utmärkt komplement till exempelvis campare.

På lördag landar alltså denna sommarens första charterflyg från Tyskland, en Lufthansa 737. Flyget kommer från Hamburg, men tillgängligheten är betydligt större genom att flygbolaget kommer att använda den nordtyska hansastaden som hub och flygpassagerare kan starta från vilken som helst av alla platser där Lufthansa flyger från i Tyskland.
- Intresset från Tyskland är fortsatt stort och maskinen är välbelagd, säger Herman Larsson, marknadschef vid Jönköping Airport.
- Jönköping är den enda flygplatsen i södra Sverige som har denna charter för incomingturister. Ett jättespännande krydda till våra verksamheter med reguljärflyg, frakt och traditionell charter ut ur landet.

Charterpremiären kommer naturligtvis inte att gå obemärkt förbi. Det blir typisk svensk fika med jordgubbstårta och på flygplatsen  - och så förstås välkomstmusik med en försmak av midsommar.
Totalt tio tyska charterflyg från Hamburg kommer sommaren 2012 att taxa in på Jönköping Airport.
- Att en av våra potentiellt viktigaste marknader står stadigt är mycket glädjande och allt talar för att även året ett bra turistår, säger Lena Larsson, VD på Smålands Turism AB.

------------------------
För mer information: