Nytt kulturhus i Jönköping - invigning 11.11.11

Jo, räkna med att invigningen i november kommer att märkas i Jönköping. Det nya kulturhuset inleder med tre dagars festligheter direkt efter vad man kallar "Ett stort halabaloo 11.11.11". Överraskningar naturligtvis, men självklart kommer vi också att få se Smålands Musik och Teaters skådespelare, dansare och orkester uppträda tillsammans med mängder av andra artister.

Och aktörerna kommer att ha gott om svängrum. I kulturhusets 14 000 kvadratmeter har nämligen arkitekterna gjort plats för inte mindre än fyra scener.

Att huset exteriört blir ett landmärke i Jönköping står redan klart. Arkitekterna Gert Wingårdh, Jonas Edblad och Ingrid Gunnarsson har skapat ett Spira som blir luftigt, glasigt och spännande.

Men även utanför kommer kulturhuset att låta tala om sig - bokstavligen. Den konstnärliga utsmyckningen är signerad Milo Lavén och kommer att bestå av ljudblommor ute på kullen mellan Munksjön och Spira. "Soundflower", som konstverket heter, blir en storskalig interaktiv installation.

Konst, installation, upplevelse? Så här kommer ljudblommorna att fungera: geofoner fångar upp vibrationerna från fotstegen när du närmar dig dem, och då fylls lurarna i blommorna med ljud. Lurarna glöder och pulserar kväll och natt i takt med dina fotsteg. Dessutom har varje blomma sitt eget karaktäristiska ljud – så om ni är flera som samarbetar går det faktiskt att skapa en hel orkester med olika ekon och rytmer.

Låter det lekfullt och spännande? Välkomna till Spira den 11 november!

---------------

För bilder och mer information, kontakta:

Thomas Tegnér, marknadschef Smålands Musik och Teater

Tel 036 34 81 07, 070 519 05 06