Vinnare av Årets Turismpris i Jönköpings län 2024 - Filmbyn Småland! Foto: Day Fotografi

Filmbyn Småland vinnare av Årets Turismpris

Med stor respekt för det Småländska arvet och innovativa arbetet med filmer från Astrid Lindgrens berättelser kammade Filmbyn Småland hem Årets Turismpris som presenterades på Werket i Jönköping.

– Vi är jätteglada och det är så roligt för Mariannelund och för alla som har varit delaktiga i Filmbyn Småland och filmhistorien, säger Ingela Nilsson Nachtweij, Verksamhetschef på Filmbyn Småland.

På Filmbyn Småland får besökare kliva rakt in i Astrid Lindgrens filmer och uppleva filmmiljöerna från Emil i Lönneberga, Ronja Rövardotter, Saltkråkan, Nils Karlsson Pyssling och Pippi Långstrump. Besökare kan se originalkostymer från filmerna, lära sig om hur filmerna gjordes samt vad som hände bakom kameran. Årets pristagare har tagit vara på platsens historia och vidareutvecklat en idé till något storslaget som lockar besökare från hela världen. Filmbyn Småland är unikt i sitt slag och jobbar aktivt med hållbarhet, innovation och att stärka platsen Mariannelund.

– Filmbyn Småland är ett besöksmål som är väldigt viktig för Småland, den har en stor dragkraft och de bygger vidare på arvet som finns här. De utvecklar inte bara deras egen verksamhet utan har stärkt hela Mariannelunds utveckling samt att de jobbar över både kommun och länsgränser med arvet från Astrid Lindgren. De är väl värda Årets Turismpris i Jönköping län, säger Helene Berg, vd Smålands Turism.

Juryns motivering:

”Genom nytänkande samarbete kring platsens historia har de inte bara skapat en innovativ reseanledning utan också stärkt hela besöksnäringen. Vinnaren har visat ett imponerande engagemang för hållbarhet i alla sina verksamhetsområden med stort fokus på språk, tillgänglighet och en inkluderande miljö. Vinnaren fungerar också som en viktig aktör för tillväxt och utveckling inom besöksnäringen genom sitt engagemang i företagsarbete på både lokal och regional nivå. Besöksmålet lockar årligen långväga besökare som vill ta del av de älskvärda berättelserna som lever vidare från generation till generation. Stort grattis till Filmbyn Småland!”

Vidare mot Stora turismpriset

Genom sin vinst av Årets Turismpris nomineras nu Filmbyn Småland till den nationella tävlingen, Stora turismpriset som avgörs i december, där vinnaren får ett bidrag på 100 000 kronor för att utveckla sin verksamhet.

– Våra chanser inför Stora turismpriset beror ju på konkurrensen men vi är bara glada att bli nominerade. I våra ögon är Astrid Lindgren alltid en vinnare, säger Ingela Nilsson Nachtweij.

Årets Turismpris i Jönköpings län har delats ut sedan 2008, förra året tilldelades Trakt Forest Hotel utanför Vetlanda det ärofyllda priset. På en hedersam andra och tredjeplats landade Rosenlunds rosarium och Hestraviken Hotell och Spa.

Tidigare vinnare

2023 Trakt Forest Hotel