En idé blev till Svenskt Mästerskap genom sociala medier

Josefin Hagström och Emelie Fågelstedt blev själva upptäckta av Företagarföreningen i Mariefred genom en Googlesökning, då de drev bloggen Gatumusikanterna (http://gatumusikanterna.se). Företagarföreningen i Mariefred hade en idé om ett SM för Gatumusikanter som sedan i våras drivs av Emelie och Josefin. En hemsida lades till, Twitter, Facebook, YouTube kopplades ihop och nu flyter den senaste informationen mellan alla forum och är på så sätt tillgängliga för alla den minut den släpps. Detta har lett till anmälningar från Sveriges alla hörn och mästerskapet går av stapeln i Mariefred 14 augusti 2010.

- Sociala medier handlar för oss om att ge information på ett snabbt, enkelt och intressant sätt. Information behöver inte vara svårtolkad text, samma budskap kan göra sig bättre som till exempel en musikvideo och det är lite så vi tänker, säger Emelie Fågelstedt, projektledare, SM för Gatumusikanter.

Under våren och sommaren har de två arrangörerna varit aktiva inom sociala medier och på så sätt fått människor från hela Sverige att samlas på den nya hemsidan, http://smgatumusikanter.se. Där finns all information om tävlingen, deltagarna och idén.

- Hemsidan är vår bas, vi måste kunna hänvisa intresserade musikanter till en seriös plattform och det är därför vi har skapat hemsidan. Däremot är de sociala forumen ett utmärkt sätt att hitta de personer som ännu inte vet att de vill hitta oss, säger Josefin Hagström, projektledare, SM för Gatumusikanter.

Anmälningar till tävlingen tas emot löpande på: http://smgatumusikanter.se.
Övrig info kan ses på: http://twitter.com/gatumusikantern, http://facebook.com/smgatumusikanter

För frågor kontakta projektledare:

Emelie Fågelstedt:             073 – 068 54 52
Josefin Hagström:              076 – 801 59 27

• sociala medier

• Södermanland

Emelie Fågelstedt och Josefin Hagström driver egna företag som mediekonsulter och har precis tagit sin examen i media och kommunikation.

Föreningen Företagare i Mariefred är en ekonomisk förening som arbetar för bra affärer och en levande stad. Det primöra målet är att marknadsföra Mariefred som en viktigt marknadsplats och intressant turistdestination. http://imariefred.nu