SLR Nyhetsbrev Nr 3/2023 - SOMMARSPECIAL

SLR Nyhetsbrev Nr 3/2023 - SOMMARSPECIAL

Välkommen till sommarens stora nyhetsbrev!

Ta del av vad som händer inom SLR - Sveriges Lås och Säkerhetsleverantörers Riksförbund.

******************************************************

Gesäll- och mästarprovtagningar under våren

Under våren har SLR i Stockholm och Göteborg genomfört:

• 3 st. gesällprovtagningar, där 21 av 22 deltagare blev godkända.
    • 2 st. mästarprovtagningar, där 14 av 16 deltagare blev godkända.

Vi vill tacka alla som gör provtagningarna möjliga att genomföra. Samtliga inblandade är överens om att provtagningarna genomförts med mycket goda resultat. Tillsammans kompetensutvecklar vi branschen!

Fler provtagningstillfällen för gesäll- och mästarbrev kommer att släppas till hösten, tillsammans med många andra spännande kompetenshöjande kurser. Håll utkik efter nya kurser här!

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Intressant ELF Convention i Helsingfors i juni

Martin Järbur (längst till höger i bild) besökte ELF i Helsingfors tillsammans med SLR:s ordförande Håkan Dosé (ej i bild).

Mellan den 8-10 juni pågick ELF Convention i Helsingfors i Finland. ELF står för European Locksmith Federation och är precis vad det låter: Europas förenade låssmeders association. Årets tema var ”Smart home, smart city, smart locksmith”.

– Den teknologiska utvecklingen, samt hur mjukvara och ”middleware” spelar allt större roll för låsprodukternas funktioner, var i fokus. Flera större fabrikanter lyfte behoven av att kunna integrera mellan olika system och tillverkare, i ett betydligt mer slutkundorienterat huvudfokus än vad som tidigare uppfattats, poängterar Martin Järbur, som tillträder som VD för SLR i augusti och som besökte arrangemanget tillsammans med SLR:s ordförande Håkan Dosé.

Utöver matnyttiga seminarium hölls möten mellan ELF:s medlemsländer, där frågor om förbättrat samarbete kring kompetensförsörjning, branddörrar och CE-märkning av maskindrivna dörrar var på agendan.

– Jag ser stora fördelar i att dessa diskussioner sker och fortsätter då vi har mycket att lära av varandra, säger Martin Järbur.

Både Martin Järbur och Håkan Dosé är överens om att arrangemanget hållit hög klass.

– Vi har tagit del av ett oerhört ambitiöst program samt en utställning med över 30 utställare i två våningsplan, förklarar SLR:s ordförande Håkan Dosé som dock tyckte han stötte på allt för få svenska besökare:

– Alla som jobbar som låssmeder eller med säkerhet i hela Europa är välkomna och jag hoppas att allt fler svenska låssmeder också får upp ögonen för ELF och nyttan och lärdomarna man kan få genom att besöka deras årliga konvention.

Konferens för SLR:s kompetensförsörjningsarbete

I mitten på juni träffades ansvariga för kompetensförsörjningsarbetet på SLR i två dagar på Ronnums Herrgård på Vargön utanför Vänersborg. Syftet med konferensen har varit att sammanfatta den senaste tidens kompetensförsörjningsprojekt och arbeten kopplade till de statsbidrag SLR sökt och fått beviljade.

Branschvalidering

Validering är en process för strukturerad bedömning, värdering och dokumentation. Resultatet av valideringen bevisar yrkespersoners kunskaper och kompetens. Validering ger möjligheter för en individ att lyfta fram, synliggöra och ge värde åt de kunskaper, färdigheter och den kompetens individen faktiskt har.

Kompetensstandard i en branschvalideringsmodell

Kompetensstandarden beskriver vilka kunskaper, färdigheter och kompetenser som krävs i olika yrkesroller inom låssmedsyrkena.

Ett verktyg för framtiden

Validering bidrar till att arbetsmarknaden fungerar bättre eftersom både behov och tillgänglig kompetens blir tydlig. Genom validering synliggörs en kvalitetssäkrad och grundläggande kunskapsnivå för olika yrken. Det ger nya möjligheter att anställa personer med olika bakgrund.

Insatserna för arbetet med att på ett bättre sätt kompetensförsörja lås- och säkerhetsbranschen i allmänhet och låssmedsyrket i synnerhet innehåller följande kvalitetssäkrande delar:

• Tydliga utbildningsvägar för grundutbildning
    • Kompetensutvecklande utbildningsinsatser
    • Yrkesprov
    • Gesäll- och mästarprov
    • Branschvalidering

Andreas Frisk - ny ordförande i SEM Group

Andreas Frisk. Foto: Assa Abloy Opening Solutions

Under SEM Groups årsstämma i Eskilstuna i maj i år valdes Andreas Frisk till ny ordförande.

Vilken roll spelar SLR för SEM Group idag?

–För samtliga av SEM Groups medlemmar är SLR:s medlemmar den absolut största kunden. Det gör SLR till en viktig samarbetspartner, lyfter Andreas Frisk fram och tillägger:
    –Vi söker alltid nya samverkansmöjligheter oss emellan och det är ju också särskilt spännande allt som händer inom SLR nu med ny VD till exempel.

Läs hela intervjun med Andreas Frisk här!

Exempel på hur en av flera annonser i den digitala kampanjen - som gick på både Facebook och Instagram - har sett ut.

Stor framgång med digital kampanj för SLR Yrkestrainee

SLR:s nya lärlingsprogram för att grundutbilda nya framtida låstekniker genomför sin första omgång i Stockholmsområdet med start i september i år. För ett par veckor sedan avslutades den digitala marknadsföringskampanjen som inbringade uppemot 200 unika ansökningar och alla medverkande företag har nu hittat sina traineer.

Lärlingskonceptet har tagits fram med bakgrund i de samlade önskemål från våra medlemmar om hur ett lärlingsprogram bäst är utformat. Vi har därför tagit fasta på att företagen får välja sin egen trainee helt på egen hand, därefter ger SLR en introduktionsutbildning som gör att traineen har lite på fötterna redan när den kommer ut på företaget.

Du kommer kunna läsa mer om SLR Yrkestrainee i nästa nummer av Säkerhetsinstallatören som utkommer i höst.

******************************************************

Fortsätt skrolla för fler nyheter!

Säkerhetsfrågor i fokus under Almedalsveckan

Tillsammans med en rad aktörer i branschen bildar SäkerhetsBranschen i år en ny mötesplats i Almedalen: Säkerhetsarenan.

– När en orolig omvärld ökar fokus på säkerhet i stort behöver vi som bransch ligga i framkant och visa på vikten av samverkan och samarbete. Genom den här gemensamma mötesplatsen får vi en starkare röst och når ut till fler med viktiga frågeställningar som rör hela samhället, kommenterar SäkerhetsBranschens vd Jeanette Lesslie Wikström.

Följ SäkerhetsBranschens uppdateringar kring vad som händer på Säkerhetsarenan via LinkedIn.

Johanna Gillqvist till vänster och Linda Johansson till höger. Foto: Anders Göthberg.

Komvuxelever har skrivit yrkesprov

För snart ett år sedan började Linda Johansson och Johanna Gillqvist den nystartade låssmedsutbildningen i Borås – för snart en vecka sedan skrev dom sitt yrkesprov, båda med godkänt resultat.

SLR utfärdar yrkesbrev för de som uppnår yrkesprovets kunskapskrav – med ett yrkesbrev blir man anställningsbar i branschen.

Grattis Linda, hur känns det? Och hur var provet?

– Tack, bra. Vissa delar var ganska enkla, men andra som jag nästan aldrig gjort blev en utmaning. Vi hade en väldigt bra provledare som peppade oss. Jag hoppas att jag får användning av yrkesbrevet nu när jag ska söka jobb.

Grattis också till dig Johanna, hur känns det?

– Det kändes som att jag hade bra koll, några moment var mer utmanande så klart men det känns väldigt skönt att ha klarat det, säger hon och tillägger:

– Att ha klarat provet är som ett bevis på att man i alla fall kommit en liten bit i yrket.

Johanna Gillqvist fick för en tid sedan dessutom det glädjande beskedet att hon blivit anställd på det SLR-medlemsföretag där hon genomfört sin praktik.

Via Utbildningsfonden kan SLR:s medlemsföretag söka bidrag för utbildning av anställda. Ansökningsperioden för utbildningar för 2023 är öppen fram till och med början av december.

Klicka här för att läsa mer & ansöka!

PSST! Boka er företagsanpassade kurs idag

Nästan alla våra kurser exklusiva för SLR, de flesta är fabrikantoberoende och samtliga är öppna för hela branschen - inget krav på SLR-medlemskap krävs.

Ni kan alltså även boka kurser som hålls exklusivt direkt på plats på ert företag - maila er förfrågan till kansli@slr.se

SÄKERHETSINSTALLATÖREN SOM E-TIDNING & NYTT NUMMER UTE

Nu är det även ännu enklare att läsa tidningen digitalt!
        Klicka på länken nedan för förbättrad läsupplevelse online.

Läs senaste numret av Säkerhetsinstallatören som e-tidning - klicka här!
        Läs våra senaste utgåvor av Säkerhetsinstallatören som e-tidning - klicka här!

Får du inte tidningen men vill ha den?
        Skicka ett mail märkt "Prenumeration" till kansli@slr.se
        Prenumerationen är kostnadsfri.

Jobbar du med smarta fastigheter? Hjälp SSF:s normarbete

För närvarande sker det mycket på norm- och förlagssidan på SSF Stöldskyddsföreningen. På senare tid har man intensifierat arbetet med att göra SSF-normer mer tillgängliga och att underlätta tillämpningen av dem. För att framöver kunna erbjuda ännu bättre stöd behöver man nu din hjälp med att besvara en enkät.

Jobbar du med smarta fastigheter? Då vill SSF höra från dig. Svara på SSF enkät och var med och påverka du också! Enkäten tar bara 4 minuter. Klicka här för att delta.

Sökes: INSTRUKTÖRER!

SLR:s preparandkurs för blivande låssmeder är en viktig del i en avstämning inför kommande gesällprov.

Vi behöver nu påfyllning med nya förmågor och söker efter en medinstruktör/blivande instruktör!

Du behöver vara låssmed med god erfarenhet samt ha en naturlig pedagogisk förmåga att lära ut. För att få en insikt i kursens utformning får man vara med som lärling/assistent de första gångerna.
          (Ersättning för arbets- och restid samt kost och logi utgår enlig SLR:s normer)

Preparandkurser planeras hållas kontinuerligt i Stockholm och Göteborg + eventuellt i Norrland vid något tillfälle om tillräckligt intresse finnes.

Är du själv intresserad eller vet någon som du tycker skulle vara lämpad som blivande instruktör, tveka inte att skicka in namn och kontaktuppgifter till kansli@slr.se. Märk ditt mail med ”Instruktör preparandkurser låssmed” i ämnesraden.

AXS-golfen har snabbt blivit populär

Den 25-26 maj hölls andra upplagan av AXS-golfen på Öijared Resort. Nytt för i år var att man dagen innan golftävlingen anordnade en minimässa med 20 leverantörer dit även icke-golfare var välkomna. Här kunde man bland annat kolla in leverantörsutställningen och spela några hål i en golfsimulator. På kvällen samlades ca 100 personer för middag och underhållning. På tävlingsdagen, som bjöd på strålande solsken och en golfbana i toppskick, deltog ca 100 spelare samt utställare på alla hål. Det bjöds på bland annat korv, våfflor och tilltugg under rundan. Dagen avslutades med grillbuffé och prisutdelning.

AXS vill rikta ett stort tack till alla som deltog!

******************************************************

SLR ÖNSKAR DIG EN RIKTIGT SKÖN OCH SOLIG SOMMAR!

Victoria E. Kiss Nylund

Kommunikationsansvarig 08-721 40 49