Framtidens nyckel – den smarta telefonen

[Ur tidningen Säkerhetsinstallatören #2 2024]

Intresset för access till låsta utrymmen, utan att behöva taggar och vanliga nycklar, ökar enligt säkerhetsföretaget Parakey.

– I stället används en smart telefon som nyckel till låsta utrymmen. Det innebär lägre kostnader och en ökad kontroll över säkerheten, menar Jonas Arvidsson, vd för Parakey.

Parakey ser en förändring av affärsmodellerna, bland annat när det gäller kommersiella fastigheter och verksamheterna i dessa.

– Kraven ökar på automation och integration av olika digitala tjänster. Till exempel ska en bokning och betalning direkt ge tillgång till en låst yta. Det kan bland annat vara ett konferensrum eller ett gym. Allt fler efterfrågar också säkerhetsprodukter som är lätta att använda men ändå säkra, säger Jonas Arvidsson.

Spårbarheten, och att kunna säkerställa att rätt person har tillgång till ett visst låst utrymme blir allt viktigare.

– NIS2 ställer höga krav på säkerhet och spårbarhet inom samhällskritiska verksamheter. Här kan AI (artificiell intelligens) hjälpa till. Exempelvis genom att på ett bättre sätt kunna visa ett avvikande beteende när det gäller hur personer rör sig i lokalerna.

Vi lever i en uppkopplad värld, där 5G och AI framgent möjliggör ökad säkerhet, flexibilitet och integration av tjänster för automatiserad nyckelhantering.

Jonas Arvidsson, Parakey

Produkter som fungerar offline

– Trots uppkopplingen ökar ändå efterfrågan på säkerhetsprodukter som är digitala och smarta men samtidigt offline. Därför är hårdvaran från Parakey oberoende av internet. Det minskar riskerna för cyberangrepp, säger Jonas Arvidsson.

En leverantör av säkerhetslösningar kan inrikta sig mot specifika kundgrupper eller ”skjuta brett”.

– Genom att rikta in sig mot en viss kundgrupp, och uppdatera produkterna löpande, kan man göra en komplicerad målgrupp till en perfekt kravställare. Vi är inriktade mot säkerhetslösningar för kommersiella fastigheter, och verksamheterna där, men spanar samtidigt också efter nya målgrupper, säger Jonas Arvidsson.

Vilka använder fortfarande en fysisk nyckel?

– De som bor i flerbostadshus håller fortfarande hårt i den fysiska nyckeln till säkerhetsdörren. Få leverantörer erbjuder idag kostnads-
effektiva och skalbara passagelösningar för flerbostadshus, hävdar Jonas Arvidsson och tillägger:

– Det handlar om lösningar för lägenhetsdörren, skalskyddet och publika utrymmen som garage och tvättstugor. Men om några år kommer tekniken att vara billigare, privatkunderna mognare och leverantörerna fler, menar han.

Kriminaliteten och våldet i samhället har lett till ett ökat säkerhetsmedvetande. Men oron för cyberangrepp är enligt Jonas Arvidsson en av de större anledningarna till varför man höjer garden.

– Allt fler förstår hur sårbara traditionella passersystem kan vara. Därför görs kravställningen ofta i dialog med verksamhetens IT-avdelning. Där inser man vikten av att köpa säkerhetsprodukter som utvecklas fortlöpande för att till exempel kunna försvåra ett cyberangrepp, säger Jonas Arvidsson.

Skalbart, robust och säkert

Trenden går mot intuitiva passersystem, där det inte krävs någon utbildning för att kunna administrera systemet. Men det är även ett stort fokus på integrationen mellan tjänster och passersystem för att automatisera nyckelhanteringen.

– Många väljer då en skalbar, robust och säker lösning som utvecklas i takt med kundernas kravställning som förändras över tid, säger Jonas Arvidsson.

Parakey är ett moln- och mobilbaserat passersystem med över 400 000 unika användare i Norden.

– Det är en helhetslösning som säkerställer att rätt person kan öppna låsta utrymmen med mobilen som nyckel. Lösningen passar både mindre bostadsrättsföreningar och kommersiella fastighetsägare med ett stort bestånd, berättar Jonas Arvidsson.

Det är viktigt att kravställaren vet vilka säkerhetslösningar som finns på marknaden, så att helhetslösningen matchar verksamhetens behov.

– Om ett fastighetsbolag ska digitalisera verksamheten, till exempel genom att automatisera nyckelhanteringen, bör man ta råd av leverantören. Eller anlita annan extern hjälp vid kravställningen, menar Jonas Arvidsson och uppger att många verksamheter tyvärr saknar en kunnig person som kan se helheten.

”Att välja fel säkerhetslösning kan öka risken för inbrott och skadegörelse”

– De tar heller inte alltid hjälp av extern spetskompetens. Att välja fel säkerhetslösning kan öka risken för inbrott och skadegörelse. Det är då inte säkert att försäkringsbolaget ersätter skadan, avslutar Jonas Arvidsson.

Text: Claes-Göran Hanberg
Foto: Parakey och Stefan Nilsson

Artikeln publicerades första gången i tidningen Säkerhetsinstallatören #2, 2024. Du kan läsa den som e-tidning på slr.se eller beställa en gratis prenumeration genom att mejla kansli@slr.se. Fotografier i artikeln får ej återpubliceras utan tillstånd från respektive upphovsman.

SLR – Sveriges Lås & Säkerhetsleverantörers Riksförbund