Fyra nya företag Cittaslow-diplomerades

Kurorten Mösseberg, Z-reklam, Galleri Tinnert och Nouveau Kök & Bistro är de senaste lokala företag som diplomerats för sitt engagemang för Cittaslow i Falköping.

Även i år uppmärksammades kommunens medlemskap i det internationella nätverket för det goda livet. I samband med årets skördefest, Mekelsmäss, firades Cittaslowdagen den 25 september, som vanligt med fokus på lokal mat, lokal kultur och diplomering av lokala företag på Stora Torget i Falköping.

För att diplomeras krävs att vissa kriterier uppfylls som främjar lokala produkter, kvalitet och långsiktig hållbarhet. Andra kriterier handlar om det goda värdskapet och att företaget delar kommunens vision om det goda livet och tillhandahåller information om Cittaslow.

Konkret innebär utmärkelsen för de fyra senast diplomerade företagen i korthet att restaurang Nouveau utökar inslaget av närproducerade och ekologiska produkter på menyerna, Galleri Tinnert erbjuder miljöriktiga inramningar, Kurorten Mösseberg erbjuder Cittaslow-rum i hotelldelen och Cittaslow-behandling i spa-avdelningen och att Z-reklam lanserar miljö- och rättvisemärkta produkter samt produkter i återvunnet material.

Sammanlagt är nu femton lokala företag diplomerade och Cittaslow blir alltmer ett konkret inslag i stadsmiljön.

Informationschef
Conny Svensson
conny.svensson@falkoping.se

Strateg för hållbar utveckling