Magnus Noppa, Vd Svenska Skidanläggningars Organisation

En ny stark säsong hos Sveriges skidanläggningar

Vintern kom tidigt i år och det har på många håll varit den längsta och snörikaste säsongen på många år. När vi summerar säsongen visar det en ökning av skidåkardagar med hela 4%. Merparten av Skidsverige öppnade tidigt och hade redan under premiärhelgerna i december större delen av nedfarterna och skidsystemen öppna. Förutsättningarna inför jul- och nyårshelgen var fantastiskt fina med mycket snö i terrängen, perfekta förhållanden i pisterna och mycket bra bokat. Under nyårsveckan kom en rejäl köldknäpp som gjorde att flertalet anläggningar från mellersta Sverige och norrut tappade dagsgäster. Vidare var det en jämn och snörik vinter som avslutades med en tidig påskvecka 15.

Vi ser en fortsatt stark trend i att semestra i Sverige, både hos svenskar och bland utländska besökare. Framför allt ser vi en stor ökning av gäster från Danmark, Tyskland, Storbritannien och Nederländerna till denna säsong. Den största ökningen med utländska gäster hittar vi i Dalarna, Värmland och i hela södra Sverige. Det är här vi också ser den största ökningen av skidåkardagar bland våra besökare. Svenska skidanläggningar är snösäkra och erbjuder generösa snögarantier, jämfört med andra länder. Men också den svaga svenska kronan skall ses som en bidragande faktor att utländska gäster bokar vintersemester i Sverige.

Flertalet Hemmabackar har haft en riktigt bra säsong och framför allt de anläggningar som ligger i södra delen av Sverige, då vi har haft en tidig och jämn säsong med snö och minusgrader i hela landet. Det är i dessa anläggningar som många barn får sina första upplevelser av skidor, snowboard och snölek. Svenska Skidförbundet, Friluftsfrämjandet och SLAO driver tillsammans projektet Backa Hemmabacken för att stötta, hjälpa och fungera som rådgivare. Det är viktigt att Hemmabackarna lever och erbjuder skidåkning för alla, så att vi får fler aktiva och friska barn!

Klimatpåverkan en viktig fråga för SLAO och dess medlemmar. Vi tar vår del i ansvaret för att minska klimatpåverkan och hantera den klimatförändring som pågår och påverkar hela samhället, inklusive förutsättningarna för vintersport. Det gemensamma arbetet fortskrider: Att erbjuda fossilfri drift av svenska skidanläggningar år 2027. Våra medlemmar är beroende av fortsatt vita vintrar.

Tillsammans från norr till söder skapade vi ännu en fantastisk vintersäsong för våra gäster. Det är tydligt att skid- och vintersemester finns i folksjälen och att vi ser det som en mycket viktig återkommande aktivitet, tillsammans med familj och vänner.

Magnus Noppa, Vd Svenska Skidanläggningars Organisation

Branschrapporten 2023/2024. Läs mer om den svenska skidbranschens utveckling i SLAO:s branschrapport. Länk nedan