SL startar två nya direktbussar - nytt alternativ för pendeltågsresenärer

Maria Adolfson Presschef, SL 08-686 1550 070-786 1550 På måndag den 6 februari startar SL ytterligare två nya direktbusslinjer; 565X från Upplands Väsby kommun till Sergels torg och 745X från Salem kommun till Fridhemsplan. Anledningen är att resandeökningen har lett till ökad trängsel på pendeltågen. SL har sedan trängselskatten infördes fått drygt 10 procent fler pendeltågsresenärer in mot staden på morgonen. Detta har lett till ökad trängsel och att resenärer ibland lämnats kvar på stationen när tågen varit fulla. För att avlasta de hårdast belastade pendeltågssträckorna sätter vi därför in ytterligare två nya direktbusslinjer; en från Upplands Väsby kommun och en från Salem kommun från och med måndagen den 6 februari. Bussarna kommer att köra vardagar i rusningstrafiken, in mot staden på morgonen kl 06.00 – 9.00 var 10:e minut och tillbaka från staden på eftermiddagen kl 15.30 – 18.30 var 15:e minut. Direktbusslinje 565X trafikerar sträckan Brunnby Vik – Apoteksskogen – Smedby – Sergels Torg Hållplatser direktbusslinje 565X: Brunnby Vik Skepptunagränd*) Tunavägen*) Skälbyvägen*) Hammarby apotek*) Hammarbyvägen*) Sigma*) Smedsgärdsskolan*) Vilundaparken*) Ekebovägen, endast mot Sergels Torg och endast påstigning Ardennergatan, endast mot Brunnby Vik och endast avstigning Ekeboskolan*) Sadelgatan*) Ryttargatan*) Smedbyvägen*) Järva Krog Frösunda Haga Södra**) Norrtull**) Sveaplan Handelshögskolan**) Sergels Torg Särskilda trafikeringsbestämmelser: *) Mot Sergels Torg endast påstigning, mot Brunnby Vik endast avstigning **)Mot Sergels torg endast avstigning, mot Brunnby Vik endast påstigning 745X Direktbuss från Salems kommun Direktbusslinje 745X trafikerar sträckan Rönninge station – Salems centrum – Uttran – Vretarna – Alby – Hornstull – Fridhemsplan Hållplatser direktbusslinje 745X: Rönninge station Skogsängsskolan Storskogsvägen Salems Centrum Snickarstigen Målarstigen Söderby sjukhusväg Uttran Tumba bruk Tuna Vretarna Vreta gårdsväg Kvarnhagsvägen Segersbyvägen Albyvägen Västbergavägen Marievik Hornstull *) Västerbroplan*) Fridhemsplan Särskilda trafikeringsbestämmelser: *) Mot Fridhemsplan endast avstigning, mot Rönninge endast påstigning

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL

Lindhagensgatan 100