SkyMap är marknadens mest kraftfulla onlineverktyg för volymberäkning

SkyMap strävar efter att automatisera framdriftsrapporteringen i mark- och anläggningsprojekt. Genom att digitalisera hela arbetsflödet från inhämtning av data med drönare till att automatiskt generera framdriftsrapporter till projektledningen. Nu tar SkyMap nästa steg genom funktionen att kunna visualisera de AI-genererade markmodellerna direkt i SkyView.

- Vi har arbetat målmedvetet under hela året för att digitalisera och automatisera framdriftsrapporteringen. Efter den respons vi har fått från kunder och samarbetspartners vågar vi nu hävda att vi har marknadens mest kraftfulla webbaserade verktyg för volymberäkning i mark- och anläggningsprojekt, säger den stolte grundaren och VD:n Jon Bengtsson.

SkyMap är nu en god bit på väg mot att automatisera hela flödet. Några tydliga exempel är konvertering av drönarbilderna till ortofoto, punktmoln och 3D-modell, generering av markmodeller med hjälp av AI (Artificiell Intelligens) och presentation av resultatet i en volymrapport. Dessutom har volymberäkningsverktyget optimerats och förfinats och ger nu ett noggrant resultat med en avvikelse på mindre än 1%. Därtill kan både den georefererade digitala kopian av verkligheten som skapas av drönarbilderna, det klassificerade punktmolnet, den AI-genererade markmodellen och schakt- och fyllkartor visualiseras direkt i SkyView.

- Vi är på god väg men ser fortfarande flera viktiga utvecklingssteg framför oss. Vårt mål är att platschefen automatiskt ska få en sammanställning som ger en tydlig visualisering och detaljerade siffror av nuläget, förändringen i jämförelse mot föregående drönarskanning och mot terrassmodellen som definierar slutmålet i projektet innan överbyggnadsfasen kan inledas. Vi ser också stora möjligheter i att kunna sammanställa kundens samtliga projekt för att kunna optimera materialanvändningen mellan olika projekt, och att integrera t ex miljörapportering för förflyttning av massor, säger Jon Bengtsson.

• Arkitektur