Skydda-chef vald till ny ledare i NSA

Skydda-chef vald till ny ledare i NSA

Vegard Aune, VD för Skydda Norge, har valts till ny styrelseordförande i Nordic Safety Association (NSA), den svensk-norska branschföreningen för tillverkare, importörer, grossister och återförsäljare av personlig skyddsutrustning.

Tisdagen den 21 maj arrangerade NSA sitt årsmöte, där Vegard Aune valdes till ny ledare. Aune, som är mångårig VD för Skydda Norge, har som mål att öka antalet medlemmar till 100, vilket skulle innebära en fördubbling av dagens medlemsbas.

- NSA ska vara en ledande organisation och en länk mellan konsumenter och myndigheter inom personlig skyddsutrustning och arbetskläder. Vi bör sikta på att samla 100 medlemsföretag i organisationen, inte minst att få fler företag från Norge, säger Aune.

Han anser att en nyckel till tillväxt för NSA är att sprida kunskap och kompetens från de företag som redan är medlemmar.

- Jag tror starkt på att skapa engagemang kring våra frågor och att vi som bransch tar ett gemensamt ansvar för dem, inte bara tänker på vår egen organisation. På så sätt kan vi sprida kunskapen till fler. Kompetens och rätt utbildning är nyckelpunkter, betonar Aune.

NSA är branschorganisationen för tillverkare, importörer, grossister och återförsäljare av personlig skyddsutrustning. NSA grundades 1978 och sedan dess har organisationen vuxit till att omfatta 51 medlemmar, som representerar en marknadstäckning på drygt 90% inom personlig skyddsutrustning. NSA övervakar utvecklingen i branschen, etablerar samarbeten och tillhandahåller relevant information till branschen, myndigheter och organisationer.

NSA är idag en svensk-norsk organisation, men Aune har ambitioner att utöka samarbetet med Danmark och Finland.

- En säker arbetsplats är en säker arbetsplats oavsett vilket land vi befinner oss i. Branschen i Norden samarbetar redan väl på många plan, så det vore helt naturligt för NSA att vända sig till Finland och Danmark för nya medlemmar, betonar Aune.

Han tillägger: - Vi vill ta ett större ansvar för att fler ska få det bättre på jobbet, färre ska bli skadade och förhindra allvarliga olyckor.

Skydda Group has been dedicated to creating safer environments for four decades. With an unwavering commitment to excellence, we offer a curated selection of high-quality personal protective equipment from eminent brands. Our comprehensive solutions, coupled with expert knowledge and services, empower businesses to foster a culture of safety and well-being.

Press contact Head of Marketing Skydda Group +47 470 18 768

Enhancing Worplace Safety for over 40 Years and Counting

For more than 40 years, Skydda Group has been dedicated to making workplaces safer. And in today's world, that commitment is more important than ever. We're proud to offer a selection of top-notch protective equipment along with our expertise and services, to prioritize creating safer workplaces.

Skydda