Sälj mer digitala tjänster

Oavsett om man vill sälja sin husvagn, en prydnadshund, ett bröllopstal eller en digital figur så finns det köp- och säljsajter som erbjuder privatpersoner och företag att göra detta. När det gäller auktioner på saker är Tradera störst, gällande fasta priser är Blocket störst och när det gäller digitala tjänster är troligtvis 50lappen.se störst i Sverige. Detta iallafall när det gäller främst försäljning från privatpersoner.

Oavsett vad man ska sälja så är det viktigt att ha en säljande text och bild så att köparen förstår vad det är som säljs. För den som säljer digitala tjänster (via ex 50lappen) är det än viktigare att tänka på följande punkter.

1.  Bild

En bild säger mer än tusen ord heter det. Gällande försäljning så skulle man kunna säga att en bild säljer mer än tusen ord. Är man en skribent kan det vara svårt att hitta en säljande bild. Det som ska skapas finns ju inte när annonsen läggs upp. Men bilden är ändå talande för säljaren och hur proffsig man verkar vara.

2.  Talande text

Just när det gäller digitala tjänster är de än viktigare att ha en talande text än när man säljer en sak. Alla vet vad en ”Samsung Galaxy 4” är så säljer man en telefon behövs inte speciellt stor förklaring. Men vad ingår för den som köper tjänsten ”bröllopstal” eller ”animerad figur”.

Det är alltid svårare att föreställa sig en digital produkt och därmed är det också viktigare att förklara den så mycket man kan. Visa gärna annonsen för någon vän och be dem komplettera innan du publicerar.

3.  Våga ta betalt

Ett klassiskt tips för den som ska sälja på nätet är att man ska jämföra vad andra tar för samma produkt. Det är sant – så länge det är exakt samma produkt som säljs. Men när det gäller tjänster är det sällan exakt samma sak som jämförs.  Göra en hemsida kan många, göra den snygg kan få och göra den proffsig kan ännu färre. Välj det pris som speglar din kompetens. Kunder som vill ha högre kvalité kommer i alla fall per automatik att lämna de lägsta priserna åt sidan i tron på att de som erbjuder dessa tjänster är sämre än övriga.

Om 50lappen.se

Den digitala marknadsplatsen 50lappen.se är Sveriges största köp- och säljmarknad (inom digitala tjänster) som inriktar sig främst mot privatpersoner. Här köps och säljs allt från transkriberingar, Facebook-likes, blogginlägg och call-outs till animerade figurer och hjälp med att skriva arbetsansökningar.

• Webbtjänster

50Lappen.se erbjuder tjänster inom jobbsökning

När samhället förändras så ändras även utbudet av tjänster som efterfrågas. Idag är arbetslösheten mycket hög bland framförallt ungdomar och man gör allt vad man kan för att få jobb. Detta samtidigt som arbetsförmedlingen sätter hårda krav på att man ska göra sig tillgänglig på arbetsmarknaden. Denna kombination har resulterat i att jobbsökartjänster säljs på internet.

Hög arbetslöshet skapar nya vägar till jobb

I slutet av 2013 var ungdomsarbetslösheten 22,6% enligt SCB (Statistiska Centralbyrån). En mycket hög arbetslöshet bland ungdomar som resulterat i att många väljer nya väger att få jobb. Bland annat väljer många att sälja saker via egna webbshoppar eller marknadsföra sina kunskaper via köp- och säljsajter med inriktning mot digitala tjänster.

Försäljningen av digitala tjänster ökar kraftigt

Handeln online har ökat med närmare 10% varje år de senaste fem åren vilket är betydligt mer än handeln i övrigt. En av de kategorier som ökat mest är försäljningen av digitala tjänster. Det är ett område som även ökat kraftigt på den privata marknaden vilket inte minst märks på en stark ökning av annonser på den digitala köp- och säljsajten 50lappen.se.

För Malin ger 50lappen mer än 50-lappen

Det sägs att alla vägar bär till Rom. Lika sant är det att väldigt många vägar bär till jobb. Frågan är bara vilken väg som är lättast att gå. För många är det att visa upp sina kunskaper på digitala köp- och säljsajter. Så var det för Malin som genom detta fått kontakt med ett flertal företag.

För Carl blir 50lappen en lönsam utbildning

Alla vägar är bra - utom dom dåliga. Det gäller även för dem som behöver få in lite extra plånboken. För Carl blev lösningen att annonsera ut sina digitala tjänster på 50lappen.se