Valla Torg, Stockholm. Ett av flera områden där ventilationskanalerna har tätats med VentilFlex®. Foto: Cecilia Lerneteg

Ventilationskonsult, visste du att..?

Vi har tät kontakt med många ventilationskonsulter och installatörer gällande relining av ventilationskanaler.

På senare tid har vi noterat flera tydliga trender:

1. Brandklassificering A2-s1,d0

Allt fler ventilationskonsulter vill föreskriva en reliningprodukt med brandklassificeringen A2-s1,d0. Detta kan konkurrerande produkter inte uppfylla och därför blir VentilFlex® RKV det naturliga valet.

Här läser du mer om VentilFlex® RKV >>

2. Fabrikstillverkning och färdiga dimensioner

Det är många – både ventilationskonsulter och installatörer – som värdesätter möjligheten att välja dimension på reliningprodukten. Vissa konkurrerande produkter skapas under själva kanaltätningen till skillnad från VentilFlex® som tillverkas i fabriksmiljö under övervakning och med många kontroller. Risken för problem minskar med en produkt som är dimensionerad och klar för installation.

3. Klarar flera böjar i rad

Kanaldragningen kan vara invecklad i många fastigheter. Vi märker att många ventilationskonsulter och installatörer sätter stort värde vid att VentilFlex® klarar flera böjar i rad. Produkten uppfyller också Fläkt-i-drift och är typgodkänd för installation i eternitkanaler utan sanering.

4. Hjälp med beskrivningstexter enligt AMA VVS & Kyla 19

Många ventilationskonsulter värdesätter att få beskrivningstexter enligt AMA VVS & Kyla 19. Vi kan förse dig med beskrivningstexter för VentilFlex®, VentilFlex® RKV och FuranFlex® till ditt unika projekt.

Förslag till beskrivningstext VentilFlex®:
      QLG.4 Renovering av ventilationskanaler m.m.

Förslag till beskrivningstext VentilFlex® RKV:
      QLG.4 Renovering av ventilationskanaler m.m.

Kontakta oss på huvudkontoret om du vill att vi tar fram beskrivningstexter till ditt unika projekt.