Lars Strahl har stor erfarenhet av relining av ventilationskanaler och andra åtgärder som förbättrar ventilationen. I den här intervjun ger han flera tips.

Bättre ventilation för Sveriges fastighetsägare

Lars Strahl är en veteran inom ventilationsbranschen. Som VD och delägare i flera ventilationsföretag har han sett trender komma och gå. Här delar Lars med sig av viktiga reflektioner och insidertips till Sveriges fastighetsägare.

– Bättre inomhusluft och lägre energiförbrukning är övergripande mål i många ventilationsprojekt. Vägen dit kan se olika ut och jag skulle vilja lyfta fram ett par saker. Det är populärt att konvertera till FTX-ventilation, alltså ventilation med värmeåtervinning, något som är en klok lösning för många fastigheter. Men jag vill slå ett extra slag för kanaltätning som jag ser som en ännu viktigare åtgärd.

Kanaltätning bör alltid komma före FTX-konvertering

– De flesta äldre ventilationskanaler läcker och det medför att ventilationssystemet hamnar i obalans och att driftskostnaderna ökar. Kanaltätning löser detta problem och priset är betydligt lägre än att genomföra en FTX-konvertering. Dessutom behöver ventilationskanalerna vara täta för att FTX-ventilation ska fungera som den är tänkt, vilket gör att kanaltätning alltid bör komma före FTX-konvertering, säger Lars Strahl.

VentilFlex® är en säker lösning för alla ventilationskanaler

Lars Strahl och hans kollegor har utfört många ventilationsprojekt – både till bostadsrättsföreningar, kommersiella fastighetsägare och Sveriges Allmännytta. Lars berättar att VentilFlex® är en slags ”strumpa” av självhärdande kompositmaterial som placeras i befintliga ventilationskanaler och gör dem helt täta. I skrivande stund har mer än 600 000 meter VentilFlex® installerats i svenska fastigheter och produkten har även fått stort genomslag i många andra länder.

– VentilFlex® fodrar in alla ventilationskanaler på ett säkert sätt. Resultatet är lika bra som att installera nya kanaler men kostnaden är avsevärt lägre och arbetsprocessen är mycket snabbare och säkrare.

Alla relevanta typgodkännanden och miljömärkningar

– Idag finns ingen annan lösning som kan mäta sig med VentilFlex®. Produkten har använts framgångsrikt under många år och är ”outstanding” när det gäller kanaltätning. SkorstensFolket Sverige AB har den nordiska agenturen för VentilFlex® och har sett till att produkten har alla relevanta typgodkännanden och miljömärkningar, säger Lars Strahl.

För mer information, vänligen besök:

www.furanflex.se
www.skorstensfolket.nu