Tre aktiva dagar för lärarna på Skoldagarna i Malmö

Fortbildningsdagar på MalmöMässan 27-29 oktober 2008

Skoldagarna i Malmö presenterar ett seminarieprogram med perfekt mix för verksamma i skolans värld. Under tre dagar på höstlovet är Skoldagarna mötesplatsen för södra Sveriges lärarkår och det aktuella seminarieprogrammet är av största vikt.

På Skoldagarna i Malmö samlas lärare från förskolan, grundskolan och gymnasiet samt skolledare, specialpedagoger och övrig personal. Det breda seminarieprogrammet är uppbyggt för att erbjuda flera olika intressanta ämnen dagligen för de olika yrkesgrupperna.
   - Skoldagarna är en viktig plats för att kompetensutveckla och stärka arbetslagen. Det är många skolor i regionen som kombinerar individuella deltagande på några av de 64 seminarierna med gemensamma kreativa workshops, förklarar Louise Boman, som är projektledare för Skoldagarna i Malmö.

Intressanta seminarier för varje målgrupper
En hungrig elev är en rastlös elev eller Så tänds eldsjälar är två av flera seminarier som vänder sig till alla besökare på Skoldagarna. De inspirerar och ger kunskap om ämnen som berör alla. Även bland de mer nischade seminarierna för en riktad målgrupp finns högst aktuella och intressanta frågeställningar.

• FÖRSKOLA: Utmana förskolebarn i teknik och naturvetenskap.
    Lina Sund och Sofie Dahlberg delar med sig av sina tankar och erfarenheter om teknik och naturvetenskap på förskolenivå. De är båda lärare på Viken och Nya Dala förskola där man genom ett experimenterande, stimulerande och utvecklande arbetssätt gör barnen till nyfikna problemlösare och uppfinnare.
  • GRUNDSKOLA: Coolt? Om pojkars och unga mäns så kallade underprestation i skola och utbildning.
    Statistik visar ganska entydigt att pojkar överlag presterar sämre i skolan, en tendens vars kurva pekat uppåt de senaste decennierna. Mats Björnsson, ämnesråd på Utbildningsdepartementets analysfunktion, tar upp vad som ligger bakom dessa fakta och funderar kring eventuella åtgärder.
  • GYMNASIUM: Fusk, projektarbete och teknik.
    Anders Ekelöf och Lars-Erik Nilsson är verksamma i forskningsprojektet "Låna fjädrar" som bland annat studerar föreställningar kring fusk och plagiat, kunskapsproduktion och vilken roll den moderna informations- och kommunikationstekniken har i fråga om fusk och plagiering. I sitt seminarium granskar de hur man kan utnyttja den nya tekniken och hur man kan motarbeta fusk.
  • SPECIALPEDAGOGIK: När pojkar (inte) läser och skriver.
    För att få en bra inblick i problemet med att pojkar gärna väljer bort skönlitterär läsning ställer sig Gunilla Molloy ett antal frågor. Hur ser mötet mellan pojkars och skolans textvärldar egentligen ut? Hur ser forskningen och pojkar själva på den? Gunilla är verksam i lärarutbildningen vid Stockholms universitet.
  • SKOLLEDARE: Skolan som arbetsplats. Arbetsmiljö, ledarskap, säkerhet - vem har ansvar för vad?
    Sven-Erik Alhem, konsult, samhällsdebattör och f d överåklagare, tar en titt på den komplicerade och riskfyllda arbetsplats som skolan många gånger är.

Hela programmet med fördjupande texter om varje seminarium finns under SEMINARIER.

Mer information finns på www.skoldagarna.se eller kontakta
projektledare Louise Boman, 040-690 85 77
pressansvarig Catarina Schlager, 040-690 85 25

Skoldagarna i Malmö arrangeras av Sydexpo. För att kvalitetssäkra finns "Skoldagarnas Advisory Board" med representanter från Malmö stad, Lärarförbundet och Skolledarföreningen Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Malmö Högskola, Högskolan Kristianstad, Myndigheten för skolutveckling och Karlskrona kommun.

• Skola

Louise Boman