Ska killar få vara sämre i skolan?

Fortbildningsdagar på MalmöMässan 27-29 oktober 2008

Statistik visar ganska entydigt att pojkar faktiskt presterar sämre i skolan. Det syns i allt från betygen till deras deltagande i högre studier. Men ska det få fortsätta såhär?
   Skoldagarna i Malmö, 27-29 oktober, tar pulsen på skolvärlden och de närmare 70 föreläsarna och debattörerna belyser högaktuella frågor.

Skoldagarna i Malmö är höstens viktigaste mötesplats i södra Sverige för lärare från förskolan, grundskolan och gymnasiet samt skolledare, specialpedagoger och övrig personal. Här diskuteras några av de mest aktuella frågorna inom skolans värld.
   Att pojkar presterar allt sämre i skolan är en fråga som berör alla. Att detta är ett faktum syns i statistiken och det syns i allt från betygen till deras deltagande i högre studier.
   Mats Björnsson, som är ämnesrådgivare vid Utbildningsdepartementet, kommer därför till Skoldagarna i Malmö för att presentera teorier, forskning och förslag till åtgärder för att ändra en negativ trend. Hans seminarium Coolt? Om pojkars och unga mäns så kallade underprestation i skola och utbildning hålls måndagen 27 oktober på Skoldagarna i Malmö och är en av de mer än 30 engagerande programpunkter som riktar sig direkt till alla pedagoger i grundskolan.
   I seminariet När pojkar (inte) läser och skriver tar Gunilla Molloy från Stockholms universitet upp ett angränsande problem som kan vara hämmande för pojkars inlärning. Hur ser egentligen mötet mellan pojkars och skolans textvärldar ut? Seminariet görs i samarbete med Specialpedagogiska skolmyndigheten och hålls onsdagen 29 oktober.

64 seminarier i perfekt mix
Skoldagarna i Malmö har i samarbetet med en referensgrupp, utställare och kommunrepresentanter satt samman årets seminarieprogram till en nära nog perfekt mix av teorier på alla nivåer och goda exempel från verkligheten. Samtidigt är seminarieprogrammet uppbyggt för att erbjuda flera olika intressanta ämnen dagligen för de olika yrkesgrupperna.
   På Skoldagarna i Malmö hålls även dagliga debatter, workshops och cirka 200 utställare visar upp det senaste inom pedagogiska hjälpmedel, läromedel, skolmöbler och mycket mer.

Hela programmet med fördjupande texter om varje seminarium finns under seminarier.

Kontakta oss för mer information!

• pressansvarig Catarina Schlager, 040-690 85 25

Skoldagarna i Malmö arrangeras av Sydexpo. För att kvalitetssäkra finns "Skoldagarnas Advisory Board" med representanter från Malmö stad, Lärarförbundet och Skolledarföreningen Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Malmö Högskola, Högskolan Kristianstad, Myndigheten för skolutveckling och Karlskrona kommun.

Louise Boman

Projektledare Skoldagarna i Malmö 040-690 85 77