Gå direkt till innehåll
Skövde Energi öppnar tre nya laddstationer för tunga fordon och inleder samarbete med laddoperatören Gito Heavy Charging Solutions

Pressmeddelande -

Under september öppnar Skövde Energi upp nya laddstationer i Norra Ryd Skövde, Vara och Vårgårda, där tunga fordon kan snabbladda för hållbara transporter. Bolaget har också inlett ett samarbete med den nationella laddoperatören Gito Heavy Charging Solutions AB som kommer att ansvara för driften av samtliga laddstationer.

”Vi har dragit stora lärdomar i vad det innebär att etablera och framför allt driva en snabbladdstation för tunga fordon. Det är mycket utmaningar eftersom vi varit tidigt ute i en ny bransch som går snabbt framåt. Den samlade kunskapen tar vi nu med oss när vi öppnar tre stationer till. Vår målsättning är att fortsätta vara den möjliggörare som vi varit lokalt, och nu öka upp takten och applicera detta i ett större geografiskt område”, säger Sammy Tanhua, vd Skövde Energi.

Skövde Energi har fått stöd från Energimyndigheten för att etablera tre publika laddstationer för snabbladdning på noga utvalda lägen. När laddstationerna i Norra Ryd, Vara och Vårgårda tas i drift möjliggörs kvalitativ laddning för både åkerier och privatbilister. Stationerna är utformade för tunga fordon, men är öppna för alla som vill ladda. Skövde Energis laddstationer är belägna på väl valda platser sett till tillgänglighet och trafikflöden, för att optimera nyttan för alla som vill kunna ladda snabbt i regionen.

”Tack vare ett gott samarbete med lokala aktörer och myndigheter har vi klarat att färdigställa laddstationerna inom Energimyndighetens tidsram. Samarbete är nyckeln till att klara av att elektrifiera samhället. Nu får åkerierna som verkar i området möjlighet att påskynda utrullningen av ellastbilar”, säger Johanna Löfström, affärsutvecklare Skövde Energi.

I maj 2023 invigde Skövde Energi Skaraborgs första laddstation för tunga fordon på Gruvgatan i Skövde med fyra laddpunkter på 350kW styck. En satsning som finansierades av Skövde Energi. Laddstationen har sedan dess etablerat sig som en av de mest välbelagda i regionen och bland kunderna finns såväl Volvo som lokala åkerier. Volvo har dagliga leveranser med ellastbil från fabriken i Skövde till Göteborgs hamn och vidare till vagnsfabriker runt om i Europa.

”Vi inleder nu ett samarbete med laddoperatören Gito Heavy Charging Solutionssom ägs av Jönköping Energi, Öresundskraft och Mälarenergi och är en mycket stark aktör med fokus på laddning för tunga fordon. Samarbetet möjliggör att Skövde Energis laddkunder nu får tillgång till ett nationellt nät av laddstationer”, säger Sammy Tanhua, vd Skövde Energi.

”Vi ser fram emot ett givande och spännande samarbete med Skövde Energi där vi tillsammans möjliggör omställningen till elektriska tunga transporter i Västra Götaland. Stationerna som Skövde Energi har uppfört passar väldigt väl in i vårt befintliga nätverk av laddstationer anpassade för tunga transporter. Vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete för omställningen till elektrifierade tunga transporter i regionen”, säger Niklas Björkbacka, vd Gito Heavy Charging Solutions AB

Sammy Tanhua, vd Skövde Energi
sammy.tanhua@skovdeenergi.se

Johanna Löfström, affärsutvecklare Skövde Energi
johanna.lofstrom@skovdeenergi.se

Åsa Holmqvist Ekman, kommunikationschef Skövde Energi
asa.holmqvistekman@skovdeenergi.se

Kategorier

Skövde Energi bildades den 1 januari 2019 genom att Skövde Värmeverk och SkövdeNät gick samman till ett gemensamt energibolag. Vi är ett kommunalt bolag och ägs till 100% av Skövde Stadshus AB.

Vårt uppdrag är att ansvara för nätdistributionen inom Skövde tätort, Hentorp och Ryd och vi producerar miljövänlig el och fjärrvärme i Skövde kommun.

Sammy Tanhua

Presskontakt vd 0500-49 95 34
Åsa Holmqvist Ekman

Presskontakt Chef affärsstöd och kommunikation 0500-49 95 44

Vi levererar trygga och långsiktigt hållbara energilösningar. Så du kan vara med och skapa en grön framtid

Skövde Energi är ett kommunalt ägt energibolag. Vår affärsidé bygger på att vi ska leverera trygga och långsiktigt hållbara energilösningar som gynnar människa, samhälle och miljö. Vår vision är att vi ska vara motorn för den cirkulära samhällsutvecklingen i Skövde. För en grön framtid!

Skövde Energi AB

Energivägen 1