Gå direkt till innehåll
Rapporten Svenskarnas båtsommar 2024 sammanställer statistik framtagen av Skippo och baseras på aggregerad användardata.

Skippo presenterar rapport över Svenskarnas båtsommar 2024

Skippo presenterar rapporten Svenskarnas båtsommar 2024 med hjälp av samlad användardata från Sveriges mest använda båtapp.

Skippo, som står bakom Sveriges mest använda app för att planera och navigera på sjön, får en värdefull inblick i hur svenskars båtliv ser ut när man kan sammanställa aggregerad data från appens närmare en miljon användare, varav cirka hälften är svenska båtägare. Skippo sparar och använder inte data på individnivå men kan titta på helheten på aggregerad nivå och se tydliga och intressanta mönster och spaningar. Nu har man sammanställt dessa insikter i rapporten Svenskarnas båtsommar 2024.

"Vår app används av hundratusentals båtåkare i Sverige och det är fantastiskt kul att nu kunna sammanställa och presentera data som gör att vi kan få en större förståelse för svenskarnas båtliv. Vi kan se vanliga rutter och populära färdmål men ser även att vi svenskar den här sommaren till exempel åkt båt i hela 114 år tillsammans!" säger Fredrik Oscarson, VD på Skippo.

Svenskarnas båtsommar 2024 presenterar bland annat Sveriges mest besökta gäst- och naturhamnar, de vanligaste motor- och segelbåtarna, båtmärket som tillryggalagt flest sjömil och hur mycket båtsommaren 2024 överträffade 2023.

"Vi på Skippo är dedikerade till att skapa digitala tjänster som förenklar båtlivet för nordiska båtåkare. Vår storlek gör att vi sitter på pricksäker information om hur svenska båtåkare beter sig på sjön. Rapporten presenterar ett axplock av datapunkter som Skippo använder för att vidareutveckla och appens funktioner och andra tjänster för båtlivet." säger Fredrik Oscarson, VD på Skippo.

Rapporten Svenskarnas båtsommar 2024 finnas att läsa här och via länken https://skippo.se/svenskarnas-batsommar-2024.