Prisade sommeliern Maya Samuelsson besöker bland annat Facit bar i Umeå under sin resa genom landet och Västerbotten.

Världspremiär för ny Tv-serie, visar upp dryck i Västerbotten

Den 1 juni är det världspremiär för vinexperten Joe Fattorini och den prisade sommelieren Maya Samuelssons dryckesresa genom Sverige i Pluto TVs nya serie, "Drinking with Joe & Maya". Under sex avsnitt får tittarna upptäcka Sveriges lokala dryckesutbud. I Västerbotten besöker duon bland annat Brännlands Iscider, New Nordic Beverages, Facit bar, ÓGIN och Kurjoviken.

Joe Fattorini är en vinexpert och TV-personlighet, känd från "The Wine Show". Maya Samuelsson är sommelieren som vunnit både Lily Bollinger Award, Årets nykomling på Restauranggalan och som har kommit topp tre i Sommelier-SM tre år i rad. I serien tar de båda experterna med oss på en kulinarisk dryckesresa runt om i världen. Den första säsongen, som har världspremiär på Pluto TV den 1 juni, utspelar sig helt och hållet på bryggerier, barer, destillerier och vingårdar runt om i Sverige. Under sex halvtimmeslånga avsnitt går Joe och Maya till botten med den svenska dryckeskulturen samt våra seder och traditioner.

Avsnittet från Västerbotten spelades in i början av året och möjliggjordes genom ett samarbete mellan dryckesaktörer och besöksnäringsprojektet Västerbotten Sweden.

- I Västerbotten Sweden arbetar vi med olika typer av marknadsaktiviteter för att öka kännedomen om Västerbotten. Här ser vi att våra smakupplevelser är en stark och viktig ingång till Västerbottens historia, natur, kultur och människorna som bor och verkar här, säger Cecilia Wallinder, projektledare på Västerbotten Sweden.

Mer om Västerbotten Sweden
Projektet ska arbeta för att sammanföra, kunskapshöja och exponera företag inom Västerbottens besöksnäring med inriktning på export. Under det gemensamma platsvarumärket Västerbotten Sweden ska projektet verka för att fler företag exporterar kvalitetssäkrade, hållbara upplevelser och erbjudanden till den internationella gästen. Detta genom kunskapshöjande insatser för exportmognad, produktutveckling och marknadsinsatser. Projektet är ett samarbetsprojekt mellan Gold of Lapland, Visit Umeå, Visit Skellefteå, Region Västerbotten turism. Projektet möjliggörs genom medel från Europeiska Regionalfonden för Övre Norrland, Region Västerbotten samt egna medel från de ingående samarbetsparterna. Övriga medfinansiärer och samverkansparter till projektet: Norsjö kommun, Malå kommun, Lycksele kommun, Åsele kommun, Vilhelmina kommun, Dorotea kommun, Sorsele kommun, Storuman kommun, Skellefteå kommun, Umeå kommun.

Kontakt för mer information
Cecilia Wallinder, Projektledare Västerbotten Sweden 070 228 88 80