Svenska träbyggare hyllades av australisk forskare

Svenska träbyggare hyllades av australisk forskare

– Svenskt träbyggande är snabbt och effektivt och ligger före stora tränationer som Tyskland, Österrike och Kanada. Jag kan jämföra de företag som finns här med pionjärer och världskända varumärken som Volvo, SKF och IKEA, sa han i sitt tal.

Bylund menar att den höga kunskapsnivån inom det industriella träbyggandet är världsunik. Och träklustret som finns i Västerbotten och Norrbotten har intresserat Bylund som besökt trähusfabriker i Skellefteå och i Piteå som en del av sin forskning.
– När jag gick igenom Martinsons och Lindbäcks fabriker så gapade jag. Jag hade inte sett något liknande tidigare, säger David Bylund.

Samtidigt lyfter han ett varningens finger för att svenska företag kan bli omsprungna i utvecklingen om de inte börjar samarbeta internationellt i högre utsträckning. – Tyska och kanadensiska leverantörer har jobbat internationellt och Sverige måste visa upp sig mer. Allt kunnande finns inom landets gränser idag.

I Skellefteå, som har såväl träforskning som ledande företag inom träförädling i kommunen, är träbyggnader en viktig del av stadsbilden. Bland annat har man byggt några av Sveriges högsta flerbostadshus i trä, den längsta gång- och cykelbron och ett parkeringshus i trä. – Vi har haft en kommun som har varit en modig beställare. De har tagit på sig rollen som föregångare och har varit viktiga för att visa fördelarna med att bygga i trä, säger Lars Martinson, koncernchef hos Martinsons.

Bland övriga talare märktes bland andra bostadsminister Stefan Attefall (KD), Folkhems vd Arne Olsson och Magdalena Andersson, som är landshövding i Västerbotten.

För mer information:

Rolf Andersson
Processledare Trästad, Skellefteå kommun
0910-73 54 02, 070-2402452
rolf.andersson2@skelleftea.se

Det är människorna som gör Skellefteå speciellt. Här kan alla skapa sitt eget liv och förverkliga sina drömmar, idéer och passioner. Skellefteå är mångsidigt och har en levande anda av kreativitet och entreprenörskap. Delaktighet och medskapande får oss att utvecklas. www.skelleftea.se

Presskontakt Marknadsstrateg, marknadsenheten, Skellefteå kommun Campus Skellefteå, högre utbildning 070-860 26 25 Campus Skellefteå