Skellefteföretagen håller sig framme

Små och medelstora företag kan ha pengar att hämta i form av investeringsstöd, och det lönar sig att lägga ner lite möda på ansökningen. Det är ett budskap som näringslivskontoret i Skellefteå vill sprida till företag i hela kommunen. Och det är ett lyckat koncept, bara i fjol fördelades cirka 11 miljoner kronor i investeringsstöd till företag här. Noterbart är att det totalt fanns 15 miljoner att söka i Västerbottens kustland.

Vad det handlar om är det regionalpolitiska investeringsstödet som främst riktar sig till tillverkande industri, träindustri och tjänsteföretag. Stödet, som syftar till ökad tillväxt och en balanserad regional utveckling, ges för investeringar i till exempel byggnader, maskiner, utbildning och konsulttjänster.

För Västerbotten totalt rörde det sig år 2013 om cirka 50 miljoner kronor, men 75 procent av det öronmärktes för inlandet vilket lämnade ungefär 15 miljoner till kustlandet. Av dessa fördelades 10,8 miljoner kronor till 48 företag i hela Skellefteå kommun.

– Det är glädjande, för konkurrensen är hård. Men min erfarenhet är att företagen i Skellefteå håller sig framme och utmärker sig genom att vara duktiga på att skriva ansökningarna, att formulera sig rätt. Det lönar sig, säger Tomas Öhlund näringslivsutvecklare på Skellefteå kommun.

En del av servicen

Tillsammans med kollegorna på näringslivskontoret gör han årligen över 200 besök på företag i Skellefteå och passar då på att marknadsföra möjligheten till investeringsstöd.

– Det är en del av servicen. Vi träffar så många företag som möjligt, och om vi hör om expansionsplaner uppmuntrar vi dem söka.

För att vara aktuell för investeringsstödet måste förtagen bland annat kunna motfinansiera merparten av investeringen. Stödet begränsas till mellan 25 och 50 procent av den totala investeringskostnaden.

Vågar satsa mer

Nystartade Ljustillverkaren Lowima i Skellefteå är ett av företagen som sökt och beviljats stöd.

– Det är väldigt bra pengar för oss som nystartade. Stödet är ju ingenting som vi budgeterat, men det innebär att vi kan påskynda utvecklingen i företaget. Vi vågar helt enkelt satsa lite mer, säger Mattias Wikström som är delägare i Lowima..

Mer info: Tomas Öhlund, näringslivsutvecklare, Skellefteå Kommun

e-post: tomas.ohlund@skelleftea.se

Tel: 0910 73 50 00, 070 318 38 02