Skellefteå växer som mötesstad

Skellefteå växer som mötesstad

Skellefteå stärker sin profil som mötesstad. Under våren har man fått flera nya kongresser bekräftade och redan i juni kommer Euro Mine Expo, Creative Summit och den europeiska berättarkonferensen FEST att dra flera tusen människor från hela världen till Skellefteå. Enligt Bo Wikström på Skellefteå Convention Bureau beror framgången på en kombination av långsiktigt arbete och lokala eldsjälars mod och engagemang.

Allt fler nationella och internationella kongresser och möten förläggs till Skellefteå. Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksförbund håller sin årsstämma för 2015 här. 2017 anordnas den internationella kongressen ”Timber bridges” med delegater från 20 länder och 2018 håller Avfall Sverige sitt årsmöte i Skellefteå.

Men redan i juni kommer Skellefteå att fyllas av människor från hela världen när gruvmässan Euro Mine Expo, Creative Summit och FEST går av stapeln i samma vecka.

En förklaring till framgången är kombinationen av Skellefteå Convention Bureaus långsiktiga arbete med att profilera Skellefteå som en mötesstad, och de enskilda eldsjälar i kommunen och näringslivet som aktivt tagit vara på de möjligheter som dykt upp.

– En viktig del av vårt arbete är att göra människor i olika branscher medvetna om möjligheten, att stötta dem i att vilja, våga och kunna ansöka om och bjuda in till nationella och internationella möten och kongresser. Att vara medveten om att det går och att faktiskt våga räcka upp handen har ju bevisligen tagit Skellefteå långt på det här området, säger Bo Wikström på Skellefteå Convention Bureau.

Skellefteå Convention Bureau är en del av Destination Skellefteå och har som syfte att marknadsföra och sälja in Skellefteå och norra Västerbotten som en attraktiv plats för företagsmöten, event, incentiveresor och kongresser.

Sveriges Camping- och Stugföretagares årsstämma, den internationella kongressen ”Timber Bridges” och branschorganisationen Avfall Sveriges årsmöte är alla resultatet av den spetskompetens som Skellefteå besitter inom trä, turism och avfallshantering. Samma spetskompetens inom den kreativa näringen, muntligt berättande och gruvnäringen ligger bakom de tre mötena i juni.

– Det här är områden där vi verkligen ligger i framkant och där vi tagit chansen och räckt upp handen. Eftersom det finns många andra områden där vi ligger långt framme, tror jag att vi kommer att få se många fler kongresser och möten i Skellefteå framöver, säger Bo Wikström.

För mer information:
Bo Wikström, Skellefteå Convention Bureau
Telefon: 070 – 597 73 31
bo@skellefteacvb.se

Presskontakt Marknadsstrateg, marknadsenheten, Skellefteå kommun Campus Skellefteå, högre utbildning 070-860 26 25 Campus Skellefteå