Praktikmatchen – en väg till jobb för Skellefteås unga.

Som ett led i arbetet med att minska arbetslösheten bland kommunens ungdomar har Gymnasiekontoret vid Skellefteå kommun tillsammans med Arbetsförmedlingen startat projektet Praktikmatchen. Det är ett för Sverige unikt samarbete som sedan starten i november 2013 hjälpt ett stort antal ungdomar ut på arbetsmarknaden.

Precis som många andra kommuner har Skellefteå länge kämpat mot en relativt hög arbetslöshet bland ungdomar i åldern 18 till 24 år. Det senaste året har ungdomsarbetslösheten minskat något men fortfarande befinner sig knappt 20 procent av kommunens ungdomar i arbetslöshet och någon form av arbetsmarknadsåtgärd. Som ett led i arbetet med att minska arbetslösheten bland kommunens ungdomar har Gymnasiekontoret vid Skellefteå kommun i samarbete med Arbetsförmedlingen startat projektet Praktikmatchen.

Enkelt beskrivet går projektet ut på att de tre samarbetande parterna tillsammans skapat en sajt, praktikmatchen.se. Där kan företag som är intresserade av att ta emot en praktikant registrera sig och fylla i de krav som praktikplatsen kräver. Och intresset från Skellefteås företagare har varit stort. I dag är 120 företag registrerade på sajten.

– Vi har varit igång i drygt ett halvår och i dagsläget har vi ca 250 tillsatta praktikplatser. Över hälften av dem har fått arbete antingen på sitt praktikföretag eller via företagets nätverk, säger Maria Marklund, arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen i Skellefteå.

Praktikmatchen riktar sig till ungdomar mellan 16 och 29 år som befinner sig i något av Arbetsförmedlingens program. Ungdomar som behöver praktik för att slutföra sin gymnasieutbildning omfattas också liksom de som tar emot försörjningsstöd från kommunen. Mer info finns på www.praktikmatchen.se

Kontaktuppgifter:

Maria Marklund

Arbetsförmedlingen

maria.x.marklund@arbetsformedlingen.se

Håkan Lundberg

Skellefteå kommun

hakan.lundberg@skelleftea.se

Intersport

Tomas Stenmark 070 6007872

William Lundmark, praktikant, 076 8259511

Indiska