Ett växande Skellefteå med utvecklat samarbete som grund.

Partnerskapsdag med fokus på möjligheter

Skellefteå kommun och Umeå universitet ingick under förra året ett strategiskt partnerskap. Under förmiddagen den 22 april genomfördes den första strategiska partnerskapsdagen för att hitta och utveckla former för samverkan inom ett antal områden av gemensamma intressen.

Målet med den strategiska partnerskapsdagen var både att enas om ett nuläge för samverkan och bygga relationer men också att landa i konkreta förslag för hur en utvecklad samverkan kan se ut de kommande åren inom de områden som lyfts fram i avtalet: strategisk kompetensförsörjning, hållbar samhällsutveckling och artificiell intelligens.

Koordinatorerna för det strategiska partnerskapet, Johanna Gardeström, Umu och Ida Lindh, strategisk ansvarig Campus Skellefteå inledde med möjligheter att söka finansiellt stöd för samverkan inom ramen för partnerskapet och sammanfattningsvis redovisades tankar om fortskridande arbete med stort engagemang och höga ambitioner.

-Att driva förändring behöver vara ständigt pågående i det vardagliga arbetet. Med den här nystarten och en kontinuerlig uppföljning av de tre fokusområdena ska arbetet fortskrida. Den här dagen blev en fortsättning på ett redan gott samarbete och med ett strukturerat arbetssätt och närmare kontaktytor för fortsatt samarbete är förutsättningarna goda att driva frågorna vidare, säger Kristina Sundin Jonsson, kommundirektör Skellefteå kommun och fortsätter, en nära koppling till forskning kommer att vara helt avgörande för vår fortsatta utveckling.

Inom fokusområdet Artificiell Intelligens (AI) vet man att behovet av fördjupade kunskaper är stort, inte minst inom offentlig sektor som vård och skola. I denna grupp diskuteras etiska och sociala aspekter av interaktionen mellan människa och AI, liksom möjliga samarbeten mellan universitetet och kommunen inom området. Michael Carlberg Lax, CIO på Skellefteå kommun sammanfattade tankarna om hur kan den redan breda samverkan kan kopplas till organisationens förmåga att skapa värde med hjälp av praktiskt stöd i form av styrmodeller, dialog och verktyg och på så sätt stärka välmående och utveckling.

Fokusområdet hållbar samhällsutveckling drev diskussionen om framtidens hållbara energilandskap och vad det kommer att innebära. Skellefteå kommun och Skellefteå Kraft, arbetar systematiskt och proaktivt för att leda utvecklingen inom energiområdet där dagens klimat- och energipolitiska mål kräver en genomgripande förändring – av energianvändning, beteende, teknik och processer. Ann-Christine Schmidt, FUI-koordinator på Skellefteå Kraft redovisade tankar kring de utmaningar som finns och hur man tillsammans ska skapa en helhetssyn kring hållbar utveckling, hur man ska samverka och definiera vilka som ska vara delaktiga i denna samhällsomvandling.

-Viktigt att samla den globala kunskapen och förmedla den lokalt och relevant för regionen för att skapa engagemang och för utvecklingen framåt, menar Dieter Müller, vicerektor med ansvar för forskning och forskarutbildning inom samhällsvetenskap och humaniora vid Umeå universitet.

För området strategisk kompetensförsörjning för ett växande Skellefteå där diskuterade man ett växande, alltmer avancerat, näringsliv med behov av en utvecklad kompetensförsörjning mer specifikt kopplat till sjuksköterskeprogrammet, socionomprogrammet och lärarutbildningen.

Här förväntas rörligheten på arbetsmarknaden öka, något som också ställer ökande krav på möjlighet till omskolning och tillgång till högre utbildning. Här lyfte Katarzyna Wikström, socialchef i Skellefteå kommun tankar om hur man kunde stärka samarbetet mellan universitet och samhälle, erbjuda utvecklat utbud av distansutbildning med förstärkt lokalt stöd. Carina Mörk Lidgren, verksamhetschef Skellefteå kommun bekräftade bra samarbete för socionomprogrammet men lyfte att man behöver ha mer fakta kring söktrycket för att kunna agera mer effektivt. Helena Åhman lyfte arbetet kring Lärarutbildningen med två spår utbildning/kompetens och forskning men även satsning på yrkeslärare som har ett ökat behov av formell kompetens. I Skellefteå vill man prata vidare inte bara om fler vägar in utan även fler vägar ut där relationsskapande och förutsättningar för Vfo är viktig.

Kontakt:

Ida Lindh, Strategiskt ansvarig Campus Skellefteå, ida.lindh@skelleftea.se 0705413989

Presskontakt Marknadsstrateg, marknadsenheten, Skellefteå kommun Campus Skellefteå, högre utbildning 070-860 26 25 Campus Skellefteå