Ny doktorand - Campus Skellefteå

Ny doktorand är antagen på Luleå tekniska universitet och anställd vid SP- Sveriges Tekniska Forskningsinstitut på sektionen Energiteknik som är en utveckling av den tidigare verksamhet SP Trä. Doktorandtjänsten är under tre år finansierad av Skellefteå kommun och stiftelsen Rönnbäret.

Huvudspåret för doktoranden Peter Sundberg blir ett projekt som rör förbränning av biomassa genom ett projekt ”Förbränningsegenskaper hos pellets - fysikaliska egenskaper och bränsleindex”
med fokus på att i första ska undersöka hur en träpellets fysikaliska egenskaper och hur de i sin tur påverkar dess förbränningsförlopp - utbränningstid, askbildning, även emissioner. En kartläggning för att på bästa sätt utforma pelleten för att uppnå bästa möjliga förbränning. En kombination av labbskala och försök direkt i Skellefteå Krafts förbränningsanläggningar kommer att ligga till grund för uppdraget.

-SP är ju som en brygga mellan näringsliv och akademi, och med min erfarenhet från pelletsproduktion känns det som att det här projektet är utformat direkt för mig. Jag borde kunna bidra med något bra här, tycker jag. Säger Peter Sundberg

Välkommen på en pressträff 30 september kl. 10:00
På Campus Skellefteå, SP - sektionen Energiteknik, hus B2, Laboratorgränd 2

Peter berättar själv om hur han ser på uppdraget, handledare Marcus Öhman, enheten för energiteknik, LTU, Gunnar Landsell, LTU Skellefteå och Ingrid Thylin, Skellefteå kommun berättar anledningen till att man gör den här satsningen samt finns tillgängliga för frågor.

Kontakt:
Ingrid Thylin, Samhällsutveckling, Skellefteå kommun.
ingrid.thylin@skelleftea.se

Marcus Öhman, Enheten för Energivetenskap, LTU
marcus.ohman@ltu.se

Gunnar Landsell Rektors rådgivare, LTU Skellefteå