Miljö, hälsa och produktivitet

Miljö, hälsa och produktivitet

Databasen är Europas största och med hjälp av den, kunniga konsulter och den digitala plattformen Chemsoft, hjälper man företag att bli både mer miljövänliga och dessutom mer konkurrenskraftiga.

I Explizits databas över kemiska produkter finns sammanlagt 60 procent av alla befintliga produkter på den europeiska marknaden. Explizit arbetar med att hjälpa företag och organisationer att uppfylla de krav som finns kring användningen av kemikalier. Man gör riskanalyser, mätningar och hjälper till med regler kring export och import av kemiska produkter.

- Det kan till exempel handla om ett speciellt lack som finns på EU:s restriktionslista och som ett företag vill exportera till Norge. Eftersom Norge har ett annat regelverk hjälper vi företaget i fråga med
riskanalyser för att undvika stämning. Det kan också handla om att hjälpa ett företag eller en myndighet att ta reda på vilka gränsvärden som gäller för att ett ämne inte ska vara  cancerframkallande, förklarar Pär Dunder, vd för Explizit Environment AB.

Explizits verktyg är kunniga konsulter men också den unika plattformen Chemsoft som låter kunden själv göra granskningar och följa upp mätningar. Konsulterna hjälper i huvudsak till med export- och importkrav, riskbedömningar och långsiktiga miljökonsekvenser.

- Vi är smått unika eftersom vi har både plattformen, databasen och konsulter. Andra företag i vår bransch har byggt system men har ingen databas och inga konsulter. Vi har allt i ett kan man säga, säger Pär Dunder.

Enligt Pär Dunder är kemikalier det kanske allra största miljöhotet. Klimatförändringar kan vi i viss mån anpassa oss till, frågan om framtida vattenförsörjning kan vi också delvis lösa genom att avsalta
havsvatten om det skulle bli kris. Men när det gäller kemikalier är det svårare.

- Kemikalier dör vi av. Och innan vi dör riskerar vi att drabbas av cancer och beteendestörningar. Därför är det här otroligt viktigt.

Men att rädda världen är inte det enda Explizit Environment gör. Genom sitt arbete vill man också hjälpa företag att spara pengar och bli mer produktiva. Pär Dunder tar exemplet där ett företag köper in en vara. Inköpspriset utgör bara 20 procent av kostnaden medan hela 80 procent kan utgöras av administration och olika riskanalyser som måste göras, skyddsutrustning som måste köpas och kanske specialförvaring. För att bara nämna några saker.

- Vi ser en stor besparingspotential för företag som inser vikten av att jobba förebyggande. De företag som anlitar oss räddar inte bara miljön utan kan faktiskt också tjäna pengar på det i längden, säger Pär Dunder.

Explizit Environment AB har kontor i Skellefteå, Göteborg, Malmö och Härnösand.

Presskontakt Marknadsstrateg, marknadsenheten, Skellefteå kommun Campus Skellefteå, högre utbildning 070-860 26 25 Campus Skellefteå