Bildtext: Mats Bergkvist Skellefteå kommun, Thomas Lindgren, Skellefteå Summertime, Sofia Sturesson, Skellefteå kommun och Gunnar Karlsson, Skellefteå Summertime. Foto: David Ekström

Folkfest väntar när 5200 inflyttare bjuds in till Inflyttardagen som arrangeras i samarbete med Summertime

Varje år flyttar tusentals människor till Skellefteå. För att de ska lära känna sin nya hemstad arrangerar Skellefteå kommun varje år Inflyttardagen. I år kommer den att arrangeras tillsammans med Summertime Music & Life festival på Norrvalla lördagen den 29 juni.

När Inflyttardagen arrangerades på Nordanå ifjol så kom 1 600 inflyttade Skellefteåbor. Där fick de ta del av föreningar och företag som visade upp sina verksamheter.

Nu växer evenemanget ännu mer och får dessutom en ny plats. Inflyttardagen kommer att hållas den 29 juni i samband med Summertime Music & Life festival som också blir samarbetspartners till Welcome House Skellefteå på Inflyttardagen. Precis som tidigare kommer ett stort antal utställare att finnas på plats och dessutom kommer en "byagata" med representanter från bygden.

De som flyttat in det senaste året är inbjudna, vilket innebär att 5 200 inflyttare har fått en inbjudan.

- Inflyttardagen är ett av våra mest uppskattade och det viktigaste och största eventet för inflyttarna. Det känns väldigt roligt att vi tillsammans med Summertime kan erbjuda dem detta. Det här eventet kommer att bli perfekt för hela familjen. Norrvalla blir en perfekt plats att genomföra eventet med sin närhet till centrum och de stora ytorna, för vi förväntar oss att det kommer att komma väldigt många, säger Sofia Sturesson, projektledare för Welcome House Skellefteå.

Inflyttardagen är ett viktigt event för att nyinflyttade ska känna sig välkomna i Skellefteå.

- Det känns fantastiskt roligt att tillsammans med Skellefteå Kommun och Welcome House, en mängd föreningar och organisationer göra evenemanget Inflyttardagen tillsammans. För att vi ska klara av den samhällsförvandling som vi är inne i nu så är förutsättningen att vi samarbetar, säger Thomas Lindgren och Gunnar Karlsson, Skellefteå Summertime.

Utställare på plats under Inflyttardagen:

Friskis och Svettis, Västerbottens Fotbollsförbund, Skellefteå Fotbollsförening, Kultur & Fritidsbanken, Skellefteå Cricket Lovers, Guldstaden Shotokan, CK Guldkedjan, Guldstaden Kyoshin Karate, Skellefteå Squashklubb, Praktiska Gymnasiet, Northvolt, Skellefteå Bangolfklubb, Peppes Minicirkus, Skellefteå Bangolfklubb, Jazzklubben Boston, Galleri 1, Konstnärsföreningen, Stadsbiblioteket, Sara Kulturhus, Sensus, Isak Rosenius, Kulturföreningen Mullberget, Skellefteå Riksteaterförening, Vatten och avfall Skellefteå kommun, Grundskolan Skellefteå kommun, Samhällsbyggnad, Energi och klimatrådgivare, Budget/skuldrådgivning och konsumentvägledarna, Fritidskontoret, Föräldrasupporten, Familjecentralerna, Medborgarskolan, SFI - Svenska för invandrare, Rekryteringscenter, Visit Skellefteå, Räddningstjänsten, Girl Gone International, Expats and friends, Röda korset och Nordskens vänner.