Euro Mine Expo samlar gruvindustrin i Skellefteå

Med sin strategiska placering har Skellefteå under åren blivit något av porten till den svenska gruvindustrin. Ett exempel är Euro Mine Expo, en mässa och mötesplats för gruvindustrin, som anordnats fyra gånger i Skellefteå och som för varje år drar allt fler besökare och utställare från hela världen.

Euro Mine Expo äger rum mellan den 10 och 12 juni och ger nationella och internationella företag inom gruvnäringen möjligheten att ta del av de senaste nyheterna, innovationerna och lösningarna för modern gruvdrift. Årets fokusområden är gruvnäring i Europa, teknikutveckling och aktuella internationella frågor. Mässan har anordnats sammanlagt fyra gånger sedan starten 2010 och har för varje år dragit allt fler utställare och besökare. Euro Mine Expo arrangerades senast 2012 och besöktes då av 2000 personer och i år är man beredd på ännu fler.

– Gruvnäringen har alltid spelat en väsentlig roll i Skellefteå genom Skelleftefältet som är ett av de mest mineralrika områdena i världen. Det känns därför helt naturligt att Euro Mine Expo arrangeras här. Vår välutvecklade infrastruktur med korta avstånd och ett bra utbud av aktiviteter och upplevelser ger en extra dimension till mässan, säger Bengt Ivansson, näringslivschef på Skellefteå kommun.

Euro Mine Expo samlar drygt 200 utställare från hela världen. Dessa representerar allt från gruvbolag och underleverantörer till konsulter och serviceföretag. 2012 fanns hela 35 nationaliteter representerade, något som bidragit till möjligheten för lokala och utländska företag att knyta värdefulla affärskontakter.

– Skellefteå är lite av en smältdegel på det viset. Vår spetskompetens inom gruvnäringen gör Skellefteå till en viktig mötesplats i de sammanhangen. En plats där både nationella och internationella aktörer vet att det finns stora möjligheter till både rekrytering och affärer, säger Bengt Ivansson.

Bengt Ivansson, näringslivschef Skellefteå kommun

Tel: 070­557 11 22

Presskontakt Marknadsstrateg, marknadsenheten, Skellefteå kommun Campus Skellefteå, högre utbildning 070-860 26 25 Campus Skellefteå