De vann ett aktiebolag – nu lämnar de in patentansökan

De vann ett aktiebolag – nu lämnar de in patentansökan

I januari vann Elias Wennersten och Alexander Harpa tävlingen Vinn ett aktiebolag. I början av maj registrerades deras bolag Combolt AB och inom kort kommer de att skicka in sin patentansökan till Patent- och registreringsverket, PRV.

– Så fort ansökan är inskickad kan vi börja jobba konkret med att hitta kunder och samarbetspartners, säger Alexander Harpa.

Elias Wennersten och Alexander Harpa är de 20-åriga innovatörerna och teknikstudenterna som med sin idé, vilken i grova drag handlar om en typ av fästelement för vibrationsutsatta miljöer, vann premiären av Vinn ett aktiebolag. Bakom tävlingen står Skellefteå kommun i samarbete med nio lokala företag.

Sedan segern har de jobbat stenhårt med sitt nya bolag Combolt AB samtidigt som de pluggar inför vårens examen från Produktionstekniska programmet på Campus Skellefteå. Just nu är de mitt i arbetet med patentansökan som ska vara inskickad till Patent- och registreringsverket inom en snar framtid. I arbetet med ansökan har Elias Wennersten och Alexander Harpa haft god hjälp av Maria Lundström, patentkonsult på Zacco Sweden AB i Skellefteå.

– Det gäller att utforma ansökan med en mängd olika variationer på produkten. På så vis minskar risken för att någon annan gör en variant på produkten genom att endast ändra någon detalj. Arbetet har gått bra och vi har inte sett att någon annan gjort något liknande, förklarar Maria Lundström.

Så fort ansökan är inskickad kan de börja uppvakta potentiella kunder och samarbetspartners.

– Då ska vi så fort som möjligt hitta någon kund eller samarbetspartner så att vi kan få in lite pengar i bolaget. Det behövs för att vi ska kunna nå vårt mål, att nå ut över hela världen, säger Alexander Harpa.

I priset ingick konsultation till ett värde av uppskattningsvis 250 000 kronor från tävlingens samarbetsföretag. Förutom Zacco har Combolt fått hjälp med namnet av kommunikationsbyrån Krux. Revisionsbyrån PwC har bistått med bolagsregistreringen.

Alexander Harpa

Combolt AB

Telefon: 0738071925

Maria Lundström